REFLECTIONS ON THE EDUCATIONAL CONTEXT OF DESIGN BEYOND INSTRUMENTALITY, BASED ON PAULO FREIRE

REFLEXÕES SOBRE O CONTEXTO EDUCACIONAL DE DESIGN PARA ALÉM DA INSTRUMENTALIDADE, FUNDAMENTADAS EM PAULO FREIRE

Authors

  • Mara R. Theis UNIVILLE - Universidade de Joinville
  • Marli Teresinha Everling UNIVILLE - Universidade de Joinville https://orcid.org/0000-0002-1310-9502
  • Claudia Bordin R. Da Silva UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n1.91-101

Keywords:

Education, Design, Hope, Ethic, Technology, Philosophy, Consciousness

Abstract

This paper is an invitation to reflect on the educational development of Design, and the relevance that its skills and relationships with technology are based on sustainability and ethics, generating productions beyond instrumentality and at the service of people, in favor of life in Planet. This is a crucial moment of transformation, the material world has been built and altered by human interference. - Technology and artificial intelligence have surpassed the possibilities of human management. So this is the time to check the human dimensions and associations with ethics, solidarity and technology based on Paulo Freire. The methodology aims at broadening the theory, in order to revisit references and reflect on the practices in the teaching of Design in three educational institutions, aiming to improve the conduct and improve the skills related to the teaching and learning process. In terms of results, it is intended to support the way of thinking and projecting based on the reflection and expansion of these fundamentals for future activities. It is also intended to structure a more hopeful and transformative educational narrative in Design (including affectivity, autonomy and solidarity) for collective sustainability.

Author Biographies

Mara R. Theis, UNIVILLE - Universidade de Joinville

Mestre em Design, Curso de Tecnologia em Design de Moda. IFSC/Jaraguá do Sul, SC.
Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Jaraguá do Sul - Rau

Marli Teresinha Everling, UNIVILLE - Universidade de Joinville

É Doutora em Design e Sociedade pela PUC-Rio (2011), Mestre em Engenharia de Produção (2001) pela Universidade Federal de Santa Maria e graduada em Desenho Industrial (1998) pela mesma instituição. Tem vínculo docente com o Departamento de Design da Universidade da Região de Joinville e com o Mestrado Profissional em Design onde atua nas áreas de ensino, pesquisa e extensão com foco em (i) design e contexto urbano, (ii) design e relações de uso, e (iii) Design, informação e aprendizagem. É Membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Design da Univille, da Assessoria Ad-Hoc da Editora da UEL e co-lidera o gupo de pesquisa Laboratório de Estudos em Design-Cidade/LECid.

Claudia Bordin R. Da Silva, UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Tecnologia e Sociedade, Departamento Acadêmico em Design, UTFPR, Curitiba, SC.

References

ARENDT, H. A Condição Humana. 13a ed. São Paulo: Editora Forense. 2016.

BOFF, Leonardo. O Cuidado Necessário: na vida, na saúde, na educação e na espiritualidade. Petrópolis : Vozes. 2012

BUCHANAN, R. Wicked Problems in Design Thinking. In: Design Issues. Volume 8. Primavera. 1992. Disponível em: shorturl.at/cuyLM. Acesso em: 10 Jan. 2021.

__________ Filosofia: e nós com isso? Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

CAPRA, F. e LUISI, P. L. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.

CORTELLA. Mario Sérgio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança. São Paulo: Cortez, 2015.

CROSS, N. Desenhante: Pensador do Desenho. Santa Maria: Editora sCHDs, 2004.

CROSS, N. Designerly ways of knowing. In: Design Studies. vol 3 no 4 October 1982 pp. 221-227. Disponível em: shorturl.at/Maejr. Acesso em: 10 Jan. 2021.

FADEL. Charles; BIALIK, Maya; TRILLING, Bernie. Educação em quatro dimensões. Center for Curriculum Redesign – CCR. Tradução: Instituto Penísula e Instituto Ayrton Senna, 2015.

FREIRE, P. A Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo : Paz e Terra. 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Notas de Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Trad. de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 60a. RIO DE JANEIRO, RJ: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, Paulo; GIROUX, Henry; MACEDO, Donaldo; et al. Pedagogia da Solidariedade. 1. ed. São. Paulo: Paz e Terra, 2014.

IRWIN; T. Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. In: Design and Culture. N. 7. V. 2. PP. 229-246. Disponível em: shorturl.at/etHT7. Acesso em: 10 jan. 2021.

JONAS, H. O Princípio Responsabilidade – Ensaio de uma Ética para a Civilização Tecnológica. Rio de Janeiro : PUC-RIO. 2006.

LOVELOCK, J. Gaia – A New Look at Life on Earth. Oxford : Oxford University Press. 1979.

National Educational Association - NEA. Preparing 21st Century Students for a Global Society: An Educator’s Guide to the “Four Cs”, 2013. Disponível em: http://www.nea.org/assets/docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf. Acesso: 20/08/2020.

UNDP. The Next Frontier – Human Development and the Anthropocene. Nova Iorque : United Nations Development Programme. 2020.

SANDERS, Elizabeth B.-N. From user-centered to participatory design approaches. In: FRASCARA, J. (Ed) Design and the social sciences, Taylor & Francis Books Limited, 2002.

SETHI, Kiran Bir. Kiran Bir Sethi ensina crianças a se encarregarem. Palestra proferida

no TED Talks, Índia, nov. 2009. Disponível

em:

https://www.ted.com/talks/kiran_sethi_kids_take_charge?language=pt-br#t-3305.

Acesso em 26 jan. 2021.

SILVA, Cláudia Bordin Rodrigues da Consciência e ação em design de interação : recursos e práticas educacionais abertas para o Esperançar . Tese de doutorado. Curitiba : UFPR. 2019.

SUDJIC, Deyan. . Disponível em: https://www.deyansudjic.com/about. Acesso em 26 de fev. 2021.

Published

2022-12-22

How to Cite

Theis, M. R., Everling, M. T., & Da Silva, C. B. R. (2022). REFLECTIONS ON THE EDUCATIONAL CONTEXT OF DESIGN BEYOND INSTRUMENTALITY, BASED ON PAULO FREIRE : REFLEXÕES SOBRE O CONTEXTO EDUCACIONAL DE DESIGN PARA ALÉM DA INSTRUMENTALIDADE, FUNDAMENTADAS EM PAULO FREIRE. ix Sustentável, 9(1), 91–101. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n1.91-101