REFLECTIONS ON THE EDUCATIONAL CONTEXT OF DESIGN BEYOND INSTRUMENTALITY, BASED ON PAULO FREIRE
REFLEXÕES SOBRE O CONTEXTO EDUCACIONAL DE DESIGN PARA ALÉM DA INSTRUMENTALIDADE, FUNDAMENTADAS EM PAULO FREIRE
DOI:
https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n1.91-101Keywords:
Education, Design, Hope, Ethic, Technology, Philosophy, ConsciousnessAbstract
This paper is an invitation to reflect on the educational development of Design, and the relevance that its skills and relationships with technology are based on sustainability and ethics, generating productions beyond instrumentality and at the service of people, in favor of life in Planet. This is a crucial moment of transformation, the material world has been built and altered by human interference. - Technology and artificial intelligence have surpassed the possibilities of human management. So this is the time to check the human dimensions and associations with ethics, solidarity and technology based on Paulo Freire. The methodology aims at broadening the theory, in order to revisit references and reflect on the practices in the teaching of Design in three educational institutions, aiming to improve the conduct and improve the skills related to the teaching and learning process. In terms of results, it is intended to support the way of thinking and projecting based on the reflection and expansion of these fundamentals for future activities. It is also intended to structure a more hopeful and transformative educational narrative in Design (including affectivity, autonomy and solidarity) for collective sustainability.
References
ARENDT, H. A Condição Humana. 13a ed. São Paulo: Editora Forense. 2016.
BOFF, Leonardo. O Cuidado Necessário: na vida, na saúde, na educação e na espiritualidade. Petrópolis : Vozes. 2012
BUCHANAN, R. Wicked Problems in Design Thinking. In: Design Issues. Volume 8. Primavera. 1992. Disponível em: shorturl.at/cuyLM. Acesso em: 10 Jan. 2021.
__________ Filosofia: e nós com isso? Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
CAPRA, F. e LUISI, P. L. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.
CORTELLA. Mario Sérgio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança. São Paulo: Cortez, 2015.
CROSS, N. Desenhante: Pensador do Desenho. Santa Maria: Editora sCHDs, 2004.
CROSS, N. Designerly ways of knowing. In: Design Studies. vol 3 no 4 October 1982 pp. 221-227. Disponível em: shorturl.at/Maejr. Acesso em: 10 Jan. 2021.
FADEL. Charles; BIALIK, Maya; TRILLING, Bernie. Educação em quatro dimensões. Center for Curriculum Redesign – CCR. Tradução: Instituto Penísula e Instituto Ayrton Senna, 2015.
FREIRE, P. A Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo : Paz e Terra. 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Notas de Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Trad. de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 60a. RIO DE JANEIRO, RJ: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo; GIROUX, Henry; MACEDO, Donaldo; et al. Pedagogia da Solidariedade. 1. ed. São. Paulo: Paz e Terra, 2014.
IRWIN; T. Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. In: Design and Culture. N. 7. V. 2. PP. 229-246. Disponível em: shorturl.at/etHT7. Acesso em: 10 jan. 2021.
JONAS, H. O Princípio Responsabilidade – Ensaio de uma Ética para a Civilização Tecnológica. Rio de Janeiro : PUC-RIO. 2006.
LOVELOCK, J. Gaia – A New Look at Life on Earth. Oxford : Oxford University Press. 1979.
National Educational Association - NEA. Preparing 21st Century Students for a Global Society: An Educator’s Guide to the “Four Cs”, 2013. Disponível em: http://www.nea.org/assets/docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf. Acesso: 20/08/2020.
UNDP. The Next Frontier – Human Development and the Anthropocene. Nova Iorque : United Nations Development Programme. 2020.
SANDERS, Elizabeth B.-N. From user-centered to participatory design approaches. In: FRASCARA, J. (Ed) Design and the social sciences, Taylor & Francis Books Limited, 2002.
SETHI, Kiran Bir. Kiran Bir Sethi ensina crianças a se encarregarem. Palestra proferida
no TED Talks, Índia, nov. 2009. Disponível
em:
https://www.ted.com/talks/kiran_sethi_kids_take_charge?language=pt-br#t-3305.
Acesso em 26 jan. 2021.
SILVA, Cláudia Bordin Rodrigues da Consciência e ação em design de interação : recursos e práticas educacionais abertas para o Esperançar . Tese de doutorado. Curitiba : UFPR. 2019.
SUDJIC, Deyan. . Disponível em: https://www.deyansudjic.com/about. Acesso em 26 de fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marli Teresinha Everling

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Copyright Notice
Attribution 4.0 International