TEACHING SUSTAINABILITY: THE PEDAGOGICAL FUNCTIONS OF SCHOOL GARDENS

ENSINO DE SUSTENTABILIDADE - A FUNÇÃO PEDAGÓGICA DAS HORTAS ESCOLARES

Authors

  • Lia Paletta Benatti UFJF - UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n5.111-121

Keywords:

School gardens, Sustainability, Education, Design, Cultivation

Abstract

This paper explores the role of school gardens as pedagogical tools, focusing on their potential beyond mere food provision. In visited schools, gardens are not intended to meet dietary needs due to limited cultivation space relative to student populations. However, they offer opportunities for diverse educational activities, including agroecology and environmental education, contingent upon educators' willingness to integrate them into various disciplines. Despite logistical challenges, such as resource acquisition and interdisciplinary integration, gardens contribute to promoting healthy eating habits among students, staff, and faculty. Effective garden management remains crucial, with individual teachers often assuming responsibility. Additionally, the paper explores design's innovative potential in conceptualizing gardens as catalysts for therapeutic, social, and knowledge-building experiences. A proposed framework guides practical application and outcome evaluation, emphasizing considerations like activity meaning, experiential nature, social interaction facilitation, knowledge generation, and aesthetic appeal. Ultimately, by addressing these aspects, educators can develop projects that resonate emotionally and culturally, yielding enduring and meaningful outcomes.

Author Biography

Lia Paletta Benatti, UFJF - UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA

Designer de Produto, formada pela Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais. Mestre em Design na linha de materiais, tecnologia e processos com pesquisa sobre o design de Biojoias. Doutora em Design na linha de cultura, gestão e processos em design com pesquisa sobre o cultivo doméstico de plantas nos ambientes urbanos. Ambos os títulos pela ED-UEMG.Professora adjunta do Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Juiz de Fora, atual coordenadora do curso de Bacharelado em Design. Líder do Grupo de Estudos em Design e suas Interseções Práticas (GEDIP) atuando em projetos de extensão e pesquisas em diversas áreas do design com foco em expressão e representação gráfica, tecnologia e prática do design aliado às ciências. 

LATTES:  http://lattes.cnpq.br/2222051807397224

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1628-9585

References

ARAÚJO, J.aqueline Cerqueira de; FERRAZ, Mariana Sell de Miranda; SPOLAOR, Fernanda Antunes; RODRIGUES, Angélica Cosenza. Mapeando as hortas escolares na rede pública estadual de Juiz de Fora, MG. IX EPEA Encontro Pesquisa em Educação Ambiental – UFJF. Available in http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0195.pdf Access: 21/11/2019.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. Blucher, São Paulo, 2011.

CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. Cosac Naify, São Paulo, 2012.

CUNHA, Antonielle Pinheiro da. Projetos de hortas escolares e debate agroecológico em pernambuco e no contexto latinoamericano. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 121-133, jul./dez. 2015. Available in: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/548 Access in: 21/11/2019.

DEL GAUDIO C. Os desafios para o design no âmbito social e as perspectivas futuras: o conceito de infraestruturação e a redefinição do papel do designer. In: Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil. Blucher, São Paulo, 2017. Available in: https://openaccess.blucher.com.br/article-details/06-20541 Access in: 25/07/2018.

FERNANDES GW [et al.] Cerrado: em busca de soluções sustentáveis. Vertente produções artísticas, Rio de Janeiro, 2018.

HARTSON R, PYLA PS. The UX Book: Process and Guidelines for Ensuring a Quality User Experience. Elsevier, Walthan, 2012.

KELLERT SR. Introduction. In.: KELLERT SR.; WILSON EO. The Biophilia Hypothesis. Island Press, Washington, 1993.

LANCILLOTTI, Samira Saad Pulchério. Pedagogia montessoriana: ensaio de individualização do ensino. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, número especial, mai.2010. Available in: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639787/7350 Access in: 10/10/2019.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação para gestão ambiental: a cidadania no enfrentamento político dos conflitos socioambientais. In: Sociedade e Meio Ambiente: a educação ambiental em debate. São Paulo: Cortez, 2000. p. 87-155. Available in: http://www.icmbio.gov.br/educacaoambiental/images/stories/biblioteca/Publica%C3%83%C2%A7%C3%83%C2%B5es_da_COEDU/Referencial_Te%C3%83%C2%B3rico/Educa%C3%83%C2%A7%C3%83%C2%A3o_para_a_gest%C3%83%C2%A3o_ambiental.pdf Access in: 19/09/2018.

LIDWELL W.; HOLDEN K.; BUTLER J. Princípios universais do design. Bookman, Porto Alegre, 2010.

LIMA, Geyse Maria Machado, CONDE SOBRINHO, Wilson Amaro Moreira; SOUZA JUNIOR; José Itabirici. Educação ambiental e implantação de horta escolar. Cadernos de Agroecologia, [S.l.], v. 10, n. 3, may 2016. Available in: http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/20067 Access in: 10/10/2019.

MELO, João Siqueira de. Horta escolar, cultivar é educar. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 1, jan./abr. 2019. Available in: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10776. Access in: 20/11/2019.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Cardápios da alimentação escolar: educação básica. 2014. Available in: http://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/CARDAPIO%20EDUCACAO%20BASICA%202014.pdf Access in: 08/02/2019.

NORMAN, Donald. Emotional design: why we love (or hate) everyday things. Basic Books, New York, 2004.

NUNES LR. Trajetórias formativas docentes: o que significam professoras em diálogos cogenerativos sobre hortas escolares. Dissertação. Universidade Federal de Juiz de Fora, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2019. Available in: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/10844/1/leticiariguettonunes.pdf Access in: 21/11/2019.

OLIVEIRA, Juliana Munaretti de; CINTRÃO, Janaína F.F. Violência escolar e horta comunitária: a educação ambiental enquanto agente de socialização. Revista Uniara, n.15, 2004. Available in: http://www.revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/311 Access in: 20/11/2019.

PAULA, Cássia Andrada de; BENEDETTI, Ana Caroline Paim. A inserção de ideias verdes em contexto escolar e sua influência na formação de cidadãos. RELACult, V. 04, edição especial, nov., 2018, artigo nº 1019. Available in: http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1019 Access in: 20/11/2019.

PINTO, Laura de Souza Cota Carvalho Silva. Design, alimento e negócio: o caso De-Lá, um empório em busca da valorização do território brasileiro. In: Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil. São Paulo: Blucher, 2017.

SACI. Escola Internacional Saci. Horta e pomar. Available in: http://www.escolasaci.com.br/pt/ensino/nossos-espacos Access in: 08/02/2019.

SANTOS, Maria Jeane Dantas dos; AZEVEDO, Thiago Anderson Oliveira de; FREIRE, José Lucínio de Oliveira; ARNAUD, Débora Karenine Lacerda; REIS, Francisca Lígia Aurélio Mesquita. Horta escolar agroecológica: incentivadora da aprendizagem e de mudanças de hábitos alimentares no ensino fundamental. HOLOS, Ano 30, Vol. 4, 2014. Available in: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1705 Access in: 20/11/2019.

SECOMANDI, Fernando. Design e as Interfaces de serviço. Estudos em Design, Rio de Janeiro: v. 23, nº. 1 [2015]. Available in: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/197/174 Access in: 20/11/2019.

SOUZA, Paulo Henrique de; CARVALHO, Núbia Patielle Assis; SOUZA, Marta João Francisco Silva. Contribuições de uma sequência didática interdisciplinar em uma abordagem investigativa: a horta escolar no contexto. ESPAÇO PEDAGÓGICO v. 25, n. 2, Passo Fundo, p. 322-338, maio/ago. 2018. Available in: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8167 Access in: 20/11/2019.

Downloads

Published

2024-12-09

How to Cite

Benatti, L. P. (2024). TEACHING SUSTAINABILITY: THE PEDAGOGICAL FUNCTIONS OF SCHOOL GARDENS: ENSINO DE SUSTENTABILIDADE - A FUNÇÃO PEDAGÓGICA DAS HORTAS ESCOLARES. ix Sustentável, 10(5), 111–121. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n5.111-121