CREATIVITY AND BIOINSPIRATION AS A BASIS FOR INNOVATION IN SURFACE DESIGN

UMA CONEXÃO BIBLIOGRÁFICA ENTRE CRIATIVIDADE, INOVAÇÃO, BIOINSPIRAÇÃO E DESIGN DE SUPERFÍCIE

Authors

  • Marivaldo Wagner Sousa Silva UFCG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE
  • Amilton José Vieira de Arruda UFPE - UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO
  • Thiago Ferreira da Silva UFPB - UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n2.127-140

Keywords:

Review, Design, Methods

Abstract

Currently, the use of varied methods for Teaching Design and for projecting has gained breadth, and as a result, there are more and more methods and variations in methods for teaching design and for designing products and services on the market. The union of methods is also widely used as a basis for ideating design concepts, thus adding more access to innovation and emotion to objects. The objective of this review is to survey and at the same time make a connection about Creativity, Innovation, Bioinspiration and Surface Design. This review work is the first phase of a broad post-doctoral research on Bioinspiration and the creative phase of Product development.

Author Biographies

Marivaldo Wagner Sousa Silva, UFCG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE

É Doutor e Mestre em Ciência e Engenharia de Materiais na Área de Reciclagem e Durabilidade de Materiais pela Universidade Federal de Campina Grande. Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade Federal de Campina Grande (2006). Atualmente, é Professor Associado I (Dedicação Exclusiva) do Curso de Design da Universidade Federal da Paraíba Campus IV. Atua em Projetos de Pesquisa e Extensão nas áreas de Inovação, Inovação Social e Desenvolvimentos Sustentável.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/0849482854299426

ORCID: https://orcid.org/0009-0003-7535-9405

Amilton José Vieira de Arruda, UFPE - UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO

Graduação em Desenho Industrial - Projeto do Produto pela UFPE (1982), Mestrado em Design e Biônica pelo IED de Milão (1992), Doutorado em Ricerca in Disegno Industriale - Ph.D pela Universidade Politecnico de Milão POLIMI (2002), pós-doutorado em Design e Biônica no IADE Universidade Europeia UNIDCOM Lisboa (2018/2019), pós-doutorado em Design e Bionica na Università degli Studi della Campana ?Luigi Vanvitelli?, Nápoles -IT (2021/2022). Foi consultor internacional do Isঞtuto Europeo de Design de Milão, na implantação de cursos de Pós-Graduação Lato Sensu Especialização em Fashion Design, Design de Interiores e Produto, Design Gráfico e Editorial, nas Faculdades Avila (Goiânia), Faculdade Boa Viagem (Recife), Instituto de Educação Superior de Brasília (DF). Desde 1985 professor do Curso de Design da UFPE. Atualmente é professor associado IV, docente do Programa de Pós - Graduação em Design PPGD da UFPE. Coordena o Grupo de Pesquisa em Biodesign e Artefatos Industriais da UFPE. Experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Design e Biônica.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/9138096051015150

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4551-4497

Thiago Ferreira da Silva, UFPB - UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Graduando em Design.

ORCID: https://orcid.org/0009-0001-0387-9589

References

ARRUDA, A. A; FREITAS, T. L. NOVAS ESTRATÉGIAS DA BIOMIMÉTICA: AS ANALOGIAS NO BIODESIGN E NA BIOARQUITETURA NEW BIOMEDICAL STRATEGIES: ANALYSIS IN BIODESIGN AND BIO-ARCHITECTURE. Mix Sustentável | Florianópolis | v.4 | n.1 | p.73-82 | mar. | 2018.

ARIFANTI, V. B. Mangrove management and climate change: a review in Indonesia. In: IOP conference series: earth and environmental science. IOP Publishing, 2020. p. 012022.

ARTHURTON, Russell; KORATENG, Kwame. Coastal and marine environments. 2005.

ARAÚJO, Rodrigo Barbosa de. Biomimética e artefatos para ambientes aquáticos: estratégias de leveza e resistência inspiradas na estrutura celular do agave. 2015. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.

ANBA, Agência de Notícias Brasil-Árabe. Acessado 18 de julho de 2023 - https://anba.com.br/mesquita-em-abu-dhabi-tem-maior-tapete-do-mundo/

BAUER, Carlton Edward. A STUDY OF THE ARTS AND CRAFTS MOVEMENT AND OF ART NOUVEAU IN RELATION TOINDUSTRIAL ARTS DESIGN. New York University, 1955.

Casa ABRIL. Acessado em https://casa.abril.com.br/moveis-acessorios/este-tapete-demorou-um-ano-e-meio-para-ficar-pronto

COHEN, Marcelo Cancela Lisboa et al. Holocene palaeoenvironmental history of the Amazonian mangrove belt. Quaternary Science Reviews, v. 55, p. 50-58, 2012.

DAVIS, Ben. The Bauhaus in History. Artnet Magazine. Worldwide Corporation, 2010, p.2

FLOETER, Sergio R.; SOARES-GOMES, Abílio; HAJDU, Eduardo. Biogeografia marinha. Biologia Marinha. Rio de Janeiro: Interciência, p. 421-441, 2009.

FREITAS, Renata Oliveira Teixeira de et al. As ações comunicacionais táteis no processo de criação do design de superfície. 2009.

GOETHE, JW von. Doutrina das cores. Editora Nova Alexandria, 2018.

Gomes,L. V. Criatividade e Design: um livro de desenho industrial para projeto de produto.. Porto Alegre: sCHDs editora, 2011.

GUERRA, Amanda Marcon Ternes; NUNES, Me Alexandra Kloeckner Eckert. O DESIGN DE SUPERFÍCIE E A BIÔNICA: A NATUREZA COMO INSPIRAÇÃO NA CRIAÇÃO DE ESTAMPAS PARA CLUTCHES. Novo Hamburgo: Feevale, 2018.

GILLESPIE, Richard. On human blood, rock art and calcium oxalate: further studies on organic carbon content and radiocarbon age of materials relating to Australian rock art. Antiquity, v. 71, n. 272, p. 430-437, 1997.

HAYDEN, Bruce P.; RAY, G. Carleton; DOLAN, Robert. Classification of coastal and marine environments. Environmental Conservation, v. 11, n. 3, p. 199-207, 1984.

KAYAT, Claudia; MAGALHÃES, Claudio; Design por analogoa impulsionado pela tecnologia: Biomimética como exemplo. 13o Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Univille, Joinville (SC) 05 a 08 de novembro de 2018.

KOTLER, Philip. A bíblia da inovação. São Paulo: Leya, v. 33, p. 34-53, 2011.

LYNCH, Patrick. "Dubai Frame, a "maior moldura do mundo", é inaugurada em Dubai" ["World's Largest Picture Frame" Opens in Dubai] 20 Jan 2018. ArchDaily Brasil. (Trad. Baratto, Romullo) Acessado 14 Jul 2023. <https://www.archdaily.com.br/br/887028/dubai-frame-a-maior-moldura-do-mundo-e-inaugurada-em-dubai> ISSN 0719-8906

MATTOS, Sergio. Poltrona Acaú. Estúdio Sergio Mattos, 2023. Disponível em: https://pt.sergiojmatos.com.br/product-page/acaú-armchair. Acesso em: 18 de junho de 2023

MILLER, Michael J. et al. High biodiversity of leptocephali in Tomini Bay Indonesia in the center of the Coral Triangle. Regional Studies in Marine Science, v. 8, p. 99-113, 2016.

NEVES, Walter Alves; RANGEL JUNIOR, Miguel José; MURRIETA, Rui Sérgio S. Assim caminhou a humanidade. São Paulo: Palas Athena, 2015.

NORMAN, Donald A. Design emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rocco, 2008.

OSBORN, Alex Faickney. Applied imagination; principles and procedures of creative problem-solving: principles and procedures of creative problem-solving. Scribner, 1963.

PETROSKI, Henry. Inovação: da ideia ao produto. Editora Blucher, 2008.

RUBIM, Renata. Desenhando a superfície. São Paulo: Edições Rosari, 2004.

STEADMAN, P. The evolution of designs – biological analogy in architeture and applied art, 1a ed., Cambridge, Cambridge University Press. 1988

GORDON, W. J. J. Sinética: El desarrollo de la capacidad creadora. México: Herreros Hnos. S. A. 1963.

VERON, John EN et al. The coral triangle. Coral reefs: an ecosystem in transition, p. 47-55, 2011.

WERTIME, Theodore A. Man's First Encounters With Metallurgy: Man's discovery of ores and metals helped to shape his sense of science, technology, and history. Science, v. 146, n. 3649, p. 1257-1267, 1964.

Downloads

Published

2024-05-29

How to Cite

Sousa Silva, M. W., Arruda, A. J. V. de, & Silva, T. F. da. (2024). CREATIVITY AND BIOINSPIRATION AS A BASIS FOR INNOVATION IN SURFACE DESIGN: UMA CONEXÃO BIBLIOGRÁFICA ENTRE CRIATIVIDADE, INOVAÇÃO, BIOINSPIRAÇÃO E DESIGN DE SUPERFÍCIE. ix Sustentável, 10(2), 127–140. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n2.127-140

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>