VEGANISM AND CONSCIOUS CONSUMPTION: THINKING ABOUT THE BRAZILIAN CLOTHING SECTOR
DOI:
https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2021.v7.n3.127-140Keywords:
Veganismo, Consumo consciente, Indústrias Têxtil e de ConfecçãoAbstract
The emergence of brands such as Ahimsa (São Paulo, Brazil), Apuê (Paraná, Brazil) and Insecta Shoes (Rio Grande do Sul, Brazil) between 2013 and 2015 may signal a scenario of change in the panorama of conscious consumption in Brazil, especially in relation to veganism. Based on this hypothesis, this article aims to highlight, through a bibliographic survey, which national clothing brands serve vegan consumers, as well as which market segments they operate in. For this purpose, secondary data from research already carried out on the subject were used, which makes it possible to understand this article, methodologically, as bibliographic, descriptive and qualitative research. The results achieved confirm the hypothesis outlined initially and indicate the existence of eighteen vegan brands that are operating in the country, especially in the casualwear, accessories and footwear segments.References
ARAÚJO, Gabriella Ribeiro da Silva e; NASCIMENTO, Luís Cláudio Portugal do. O artificial imitando o animal: a ideia de simulacro no vestuário de vegetarianos veganos. Projética, Londrina, v. 8, n. 2, p. 97–112, dez. 2017. Universidade Estadual de Londrina. Disponível em: https://bit.ly/3m8aufJ. Acesso em: 14 dez. 2019.
ARBEX, Gabriela. Dia Mundial do Veganismo: mercado tem bons motivos para comemorar. Portal Forbes Daily, 2019. Disponível em: https://bit.ly/37c2Zhg. Acesso em: 3 jan. 2020.
BERNARDES, Gustavo Dantas. A filosofia vegan introduzida na moda. 2016. 140 f. TCC (Graduação) — Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Apucarana, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3660Zbl. Acesso em: 15 dez. 2019.
BRÜGGER, Paula. Nós e os outros animais: especismo, veganismo e educação ambiental. Linhas Críticas, Brasília, v. 15, n. 29, p. 197–214, dez. 2009. Disponível em: https://bit.ly/2V4sv2p. Acesso em: 14 dez. 2019.
CARREIRO, Juliana. Mercado brasileiro se rende aos 5 milhões de clientes veganos e oferece opções para este público. 2018. Portal Estadão. Disponível em: https://bit.ly/2JfrdPn. Acesso em: 3 jan. 2020.
DUNLAP, Riley E. et al. New Trends in Measuring Environmental Attitudes: Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm. Journal of Social Issues, [s.l.], v. 56, n. 3, p. 425–442, jan. 2000. Wiley. Disponível em: https://bit.ly/3l6l5X9. Acesso em: 3 jan. 2020.
FELIPE, Sônia Teresinha. A perspectiva ecoanimalista feminista antiespecista. In: STEVENS, Cristina; OLIVEIRA, Susane Rodrigues de;
ZANELLO, Valeska (org.). Estudos feministas e de gênero: articulações e perspectivas. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2014. p. 52-73. Disponível em: https://bit.ly/3m2aayW. Acesso em: 25 nov. 2020.
FELIPE, Sônia Teresinha. Dos Direitos morais aos Direitos Constitucionais: para além do especismo elitista e eletivo. Revista Brasileira de Direito Animal, [s.l.], v. 2, n. 2, p. 169-185, jan.-jun. 2007. Disponível em: https://bit.ly/36LRONB. Acesso em: 05 dez. 2020.
FIGUEIRA, Maria Bárbara de Andrade. A construção social da beleza e a mulher vegana. 2019. 73 f. Dissertação (Mestrado) — Curso de Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://bit.ly/33k7O7d. Acesso em: 25 nov. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, Doris; FELIPE, Sônia Terezinha. Uma ética ambiental: a partir da natureza como um movimento vital. Interthesis: Revista Internacional Interdisciplinar, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 213-230, jan./jun. 2014. Disponível em: https://bit.ly/2JcqfnB. Acesso em: 25 nov. 2020.
GUARIENTI, Gabriela Rorato et al. Sustentabilidade no design de calçados: análise da comunicação de boas práticas. In: VAN DER LINDEN, Júlio Carlos de Souza; BRUSCATO, Underléa Miotto; BERNARDES, Maurício Moreira e Silva. Design em Pesquisa. Porto Alegre: Marcavisual, 2018. Cap. 6. p. 117–138. Disponível em: https://bit.ly/2UYJ7c2. Acesso em: 16 dez. 2019.
INSTITUTO AKATU (São Paulo). 2018. Panorama do consumo consciente no Brasil: desafios, barreiras e motivações. Disponível em: https://bit.ly/3m7G8df. Acesso em: 20 ago. 2019.
KING 55. Tênis vinho vegano 188. Disponível em: https://bit.ly/3q3h0qa. Acesso em: 25 nov. 2020.
MARTINS, Ana Caroline Siqueira; FERREIRA, Gabriela Xavier. Moda e vestuário vegan: atuação de empresas e demandas de consumidores. In:
CONTEXMOD - CONGRESSO CIENTÍFICO TÊXTIL E MODA, 5., 2017, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Centro Universitário Fei — Campus São Paulo, 2017. p. 1–9. Disponível em: https://bit.ly/3nViZel. Acesso em: 14 dez. 2019.
MATHARU, Gurmit. O que é design de moda? Porto Alegre: Bookman, 2011. Tradução de Mariana Bandarra.
MATHIEU, Sasha; DORARD, Géraldine. Végétarisme, végétalisme, véganisme: aspects motivationnels et psychologiques associés à l’alimentation sélective. La Presse Médicale, [s.l.], v. 45, n. 9, p. 726-733, set. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3qzUVjh. Acesso em: 06 dez. 2020.
MERCADO LIVRE. Camiseta Friends Not Food. Disponível em: https://bit.ly/3nZytxU. Acesso em: 25 nov. 2020.
MCDONOUGH, William; BRAUNGART, Michael. Cradle to cradle: criar e reciclar ilimitadamente. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
PASSOS, Sabrina. Joias naturais de Maria Oiticica. Disponível em: https://bit.ly/3l3qwGf. Acesso em: 25 nov. 2020.
PENNINGTON, Louise. PETA’s I’d Rather Go Naked Than Wear Fur. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3fuix3Q. Acesso em: 24 nov. 2020.
PINHEIRO, Cristiano Max Pareira; STEINHAUS, Camila; CHERUTTI, Milena. Um estudo sobre terminologias de sustentabilidade na moda. Iara: Revista de Moda, Cultura e Arte, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 15-28, dez. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3gkJhV4. Acesso em: 06 dez. 2020.
PROVIN, Ana Paula. Marcas veganas brasileiras: uma leitura sobre moda ética na atualidade. 2018. 61 f. TCC (Graduação) — Curso de Tecnologia em Design de Moda, Universidade do Sul de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://bit.ly/33z1n0r. Acesso em: 15 dez. 2019.
SCHINAIDER, Anelise Daniela; SILVA, Leonardo Xavier da. Consumidor vegano: uma análise de variáveis que definem seu perfil e suas motivações. In: SIMPÓSIO DA CIÊNCIA DO AGRONEGÓCIO, 6., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Faculdade de Agronomia, 2018. p. 1–10. Disponível em: https://bit.ly/2J2lSeS. Acesso em: 14 dez. 2019.
SCHULTE, Neide Köhler. Reflexões sobre Moda Ética: contribuições do biocentrismo e do veganismo. Lourdes Maria Puls (Org.). Florianópolis: Editora Udesc, 2015. (Série Teses de Moda).
SOCIEDADE VEGETARIANA BRASILEIRA. Mercado vegano: amplie seu público alvo. São Paulo: Sociedade Vegetariana Brasileira, 2018. Disponível em: https://bit.ly/33kQbEu. Acesso em: 3 jan. 2020.
SOUZA, Robson Fernando de. Veganismo: as muitas razões para uma vida mais ética. 2. ed. Recife: Edição do Autor, 2018.
TONI, Deonir de; LARENTIS, Fabiano; MATTIA, Adilene. Um estudo sobre a configuração da imagem do conceito de consumo consciente. Revista de Gestão Social e Ambiental, São Paulo, v. 6, n. 3, p. 113–128, dez. 2012. Disponível em: https://bit.ly/3nXxWfY. Acesso em: 14 dez. 2019.
TSURU ALFAIATARIA. Camisa Orquídea Caramelo. Disponível em: https://bit.ly/2V0F3Ib. Acesso em: 25 nov. 2020.
VEGANO SHOES. Bota Naturale Floral Verde. 2020. Disponível em: https://bit.ly/39MAFoX. Acesso em: 06 dez. 2020.
VITA, Gibran et al. The Environmental Impact of Green Consumption and Sufficiency Lifestyles Scenarios in Europe: connecting local sustainability visions to global consequences. Ecological Economics, [s.l.], v. 164, p. 1-16, out. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3orJrg2. Acesso em: 06 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons Copyright Notice
Attribution 4.0 International