DESIGN AND UNIVERSITY: A LOOK AT REGIONAL DIFFERENCES IN BRAZIL

DESIGN E UNIVERSIDADE: UM OLHAR PARA AS DIFERENÇAS REGIONAIS

Authors

  • Letícia Faria Teixeira UEPA - UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ https://orcid.org/0000-0002-5836-4742
  • Altem Nascimento Pontes UEPA - UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n1.41-50

Keywords:

Education, Research and extension, Amazon, University Education

Abstract

Design is an important contributing factor for regional development. However, another concept to be worked on for local development is sustainability, which includes economic, social, and environmental factors. The article seeks to analyze the presence of design in public educational institutions in the Amazon region when compared to other regions of the country, as well as to verify the sustainable approach worked in the design courses of the Brazilian Legal Amazon. For this, a mapping of undergraduate and postgraduate courses (Stricto Sensu) in design and a survey was carried out to identify research groups, research projects and extension and intellectual production in 2021, and statistical analysis was applied to the collected data. As a result, significant disparities were identified regarding the presence of design at the public university in the regions of the country, with the northern region, which covers seven of the nine states of the ALB, the lowest quantity related to teaching and research in design in the country. Being noticeable the presence of design courses in regions with higher rates of urbanization and industrialization, while in the Amazon region the theme of design presents a low presence and discussion when compared to other regions.

Author Biographies

Letícia Faria Teixeira, UEPA - UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Possui graduação em Design pela Universidade do Estado do Pará (2021). Mestranda na Pós-Graduação em Ciências Ambientais e atua nas áreas de design de produto, materiais e processos produtivos, design e artesanato e ecodesign.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/9130512275610318

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5836-4742

Altem Nascimento Pontes, UEPA - UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Pará (1991); Bacharel em Física pela Universidade Federal do Pará (1994); Mestre em Geofísica pela Universidade Federal do Pará (1995) e Doutor em Ciências, na modalidade Física, pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é Professor Associado IV da Universidade Federal do Pará e Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Pará. Sua linha de pesquisa é Estudos e Pesquisas Interdisciplinares que envolvam Ciência, Tecnologia, Inovação, Educação, Cultura, Saúde e/ou Meio Ambiente. Outra linha de pesquisa de interesse é a Modelagem Ambiental e Ecológica de Ecossistemas Amazônicos.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/5993352890364998

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9001-4603

References

AGOPYAN, V.; ARBIX, G. A Universidade como fonte confiável para a formulação e o aperfeiçoamento de políticas públicas. Estudos Avançados, [S. l.], v. 36, n. 104, p. 285-298, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/194967. Acesso em: 4 dez. 2022.

ANGÉLICO, A. M. D.; OLIVEIRA, M. C. M. (2017). O ensino do design no Brasil: currículos, ideologias e contemporaneidade. Rev. Educ., Cult. Sociedade, v.7, n.2, p. 605-615, out. 2017. Disponível em: <http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/educacao/article/view/2629>. Acesso em:

ARRUDA, J. V. de; SILVA, R. A valorização da identidade territorial e inovação sustentável: estratégias de competitividade, aplicados em polos moveleiros pernambucanos emergentes. MIX Sustentável, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 93–99, 2017. Disponível em: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/mixsustentavel/article/view/1826. Acesso em: 12 dez. 2022.

BARBOSA, M. de O.; RIVAS, AAF.; OLIVEIRA, LA de.; BUENAFUENTE, SMF. Bioeconomia: um novo caminho para a sustentabilidade na Amazônia?. Investigação, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 10, n. 10, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18545. Acesso em: 4 dec. 2022.

BURDEK, B. E. Design, história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Blücher, 2010.

CAVALCANTE, A. L. B. L.; PRETO, S. C. S.; FIALHO, F. A. P.; FIGUEIREDO, L. F. G. de. Design para a Sustentabilidade: um conceito Interdisciplinar em construção. Projetica, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 252–263, 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/12384. Acesso em: 4 dez. 2022.

CARDOSO. Rafael. Introdução à história do design. 3 ed. São Paulo: Blücher, 2008.

COLARES, M. L. I. S.; ASSIS, A. E. S. Q.; PEREZ, J. R. R. Dimensões a serem consideradas para a discussão de políticas educacionais na realidade amazônica. Práxis Educacional, [S. l.], v. 14, n. 27, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2926. Acesso em: 12 dez. 2022

DINIZ, R. L. Pós-Graduação em Design no Brasil: especificidades das regiões Norte e Nordeste. Diálogo com a economia criativa, [S. l.], v.3, n.7, p. 80-93, 2018. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/147. Acesso em: 10 out. 2022

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2022.

GODDARD, J. A contribuição das universidades. In: SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. (Org). Universidades e Desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de janeiro: Ideia D, 2018. p. 29 -30.

GOMES, R. P.; WOLFF, F.; RIBEIRO, V. G.; CORRÊA, Y. Design e conhecimento: uma revisão sistemática no periódico Design Studies. Projetica, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 42–70, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/41121. Acesso em: 12 dez. 2022.

HOFF, D. N.; PEREIRA, C. A.; DE PAULA, L. G. N. O impacto da universidade pública no desenvolvimento regional sob a luz da literatura internacional. Redes, v. 22, n. 1, p. 510-527, 31 dez. 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/5915. Acesso em: 10 Out. 2022.

HSUAN-AN, Tai. Design conceitos e métodos.1 ed. São Paulo: Blücher, 2017.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Amazônia legal o que é [Site]. 2020 Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/cartas-e-mapas/mapas-regionais/15819-amazonia-legal.html?=&t=o-que-e

KRUCKEN, Lia. Design e território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009.

KUWAHARA, N.; PEREIRA, H. A. A.; RUSCHIVAL, C. B. O Programa de Pós-Graduação em Design da UFAM: Status e Perspectivas. DAT Journal, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 215–232, 2022. Disponível em: https://datjournal.emnuvens.com.br/dat/article/view/581. Acesso em: 12 dez. 2022.

LONA, M.T.; BARBOSA, A.M. Ensino de Design no Brasil: Formação das Escolas, Diretrizes Curriculares Nacionais e ENADE. Jornal DAT, [S. l.], v. 5, n.2, pág. 53–75, 2020. Disponível em: https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/192. Acesso em: 6 dec. 2022.

MANHANINI, M. A pedagogia da Bauhaus e sua difusão no Brasil - Bauhaus pedagogy and its diffusion in Brazil. Transverso, [S. l.], v.7, n.7, p. 40 -46, 2019. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/transverso/article/view/4395. Acesso em:

NEVES, E. P. das et al. Panorama da pesquisa em Design no Brasil: a contribuição dos Programas de Pós-Graduação em Design nas pesquisas científicas e no desenvolvimento da área.Arcos Design, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 78-95, jun. 2014. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign/article/view/13927>. Acesso em: 08 dez. 2022.

PATROCÍNIO, G.; NUNES, J. M. Design e desenvolvimento. São Paulo: Editora Blucher, 2015.

PORTAL DA INDÚSTRIA. Perfil da Indústria Brasileira [Site]. 2019. Disponível em: https://industriabrasileira.portaldaindustria.com.br/grafico/total/producao/#/industria-total. Acesso em:

PROENÇA, M.; NENEVÉ, M. Descentralizando a educação e diminuindo disparidades regionais: uma experiência brasileira bem-sucedida em pós-graduação. Revista Brasileira De Pós-Graduação, [S.l.], v.1, n.1, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2004.v1.9. Acesso em: 14 dez. 2022

SEBRAE. O Design No Contexto Da Economia Criativa. Brasília: Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas – Sebrae, 2015.

SILVA, R. O.; MARQUES, M. D.; MATA, H. T. C. Atuação do BNDES e disparidades regionais: evidências da indústria de transformação entre 2000-2018. Geosul, [S.l.], v. 35. n. 74, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v35n74p132. Acesso em: 08 set. 2022

SCHWAAB, K. S.; CERETTA, P. S.; DUTRA, V. R. Efeitos da educação sobre a renda: disparidades regionais. Revista Expectativa, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 144–166, 2017. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/18349. Acesso em: 12 dez. 2022.

SCHWARTZMAN, S. Pesquisa e Pós-Graduação no Brasil: duas faces da mesma moeda?. Estudos Avançados, [S. l.], v. 36, n. 104, p. 227-254, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/194964. Acesso em: 12 dez. 2022

Downloads

Published

2024-02-08

How to Cite

Teixeira, L. F., & Nascimento Pontes, A. (2024). DESIGN AND UNIVERSITY: A LOOK AT REGIONAL DIFFERENCES IN BRAZIL: DESIGN E UNIVERSIDADE: UM OLHAR PARA AS DIFERENÇAS REGIONAIS. ix Sustentável, 10(1), 41–50. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n1.41-50