FASHION AND SUSTAINABLE CONSUMPTION: AN EXAMPLE FROM FLORIANÓPOLIS (SC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2020.v7.n1.93-110

Keywords:

Fashion, Ecofashion, Sustainable consumption, Ethical consumption, Sustainable Development Goals

Abstract

In order to verify through a Fashion business in Florianópolis (SC), how sustainable consumption is configured locally, this article explores the example of the Black Purpurin handbag and accessory brand. As a hypothesis, it is estimated that local consumers look for the company for its emphasis on sustainability and, in a reciprocal way, it legitimizes their pro-sustainability
behavior. Methodologically, this article fits as applied, qualitative, descriptive, bibliographic and field re-search. As a data collection instrument, a scripted interview with twenty open questions for the co-owner of the brand was used.
The literature was investigated in the light of Sustainable Development Objective (SDG) 12 — Sustainable Consumption and Production — of the United Nations (UN). Finally, the hypothesis outlined by the authors was refuted in the verified
example and it was evidenced that local consumers seek to exercise the power of consumption through aesthetic-formal aspects and immaterial values. That is, before sustainable criteria, they value the design, exclusivity, the possibility of
cus-tomization and the 3D printing process of the pieces sold by the aforementioned brand.

Author Biographies

Valdecir Babinski Júnior, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É mestrando em Design de Vestuário e Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É especialista em Marketing pela Universidade de São Paulo (USP, 2018). É graduado em Moda, com habilitação em Design de Moda, pela Udesc (2014). Atualmente, é professor substituto do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC).

Paula Martin, Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul)

Graduada em Relações Internacionais pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2020).

Mariana Luísa Schaeffer Brilhante, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É mestranda em Design de Vestuário e Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É especialista em Estudos Culturais e os Currículos Escolares Contemporâneos da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2018). É graduada em Design de Moda pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA, 2017).

Lucas da Rosa, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É professor do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa) da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É doutor em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ, 2012). É mestre em Educação e Cultura pela Udesc (2005). É especialista em Moda: Criação e Produção, também pela Udesc (2002). É graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2000).

Dulce Maria Holanda Maciel, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É professora do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa) da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É doutora em Engenharia da Produção com ênfase em Gestão de Design, Ergonomia e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2007). É mestre em Engenharia de Produção com ênfase em Gestão Ambiental pela UFSC (2002). É especialista em Design de Moda pela Universidade Estácio de Sá (2011). É graduada em Engenharia Elétrica pela UFSC (1986) e em Moda pela Udesc (2011).

References

BARBIERI, José Carlos. Desenvolvimento e meio ambiente: as estratégias de mudanças da Agenda 21. 12. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

BERGMANN, Carine. Fórum Brasil ODS 2019 reúne mais de 500 pessoas em Florianópolis e apresenta os ganhadores do Prêmio ODS SC. [S. l.]: Movimento Nacional ODS, 12 jul. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3cw98Hz. Acesso em: 2 abr. 2020.

BRAGA, João. História da moda: uma narrativa. 7. ed. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2007.

FAJARDO, Elias. Consumo consciente, comércio justo: conhecimento e cidadania como fatores econômicos. Rio de Janeiro: SENAC Nacional, 2010.

FIGUEIRÓ, Nelso. Agenda 21 — conceitos básicos: o caminho para o desenvolvimento sustentável. Florianópolis: EPAGRI/CIRAM, 2001.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES-DIAS, Sylmara Lopes Francelino; MOURA, Carla. Consumo sustentável: muito além do consumo "verde". In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Administração, 2007. p. 1–13. Disponível em: https://bit.ly/342z3CH. Acesso em: 16 mar. 2020.

HAUG, Anders; BUSCH, Jacob. Towards an Ethical Fashion Framework. Fashion Theory, [s. l.], v. 20, n. 3, p. 317–339, set. 2015. Disponível em: https://bit.ly/369GpHd. Acesso em: 28 mar. 2020.

IPEA — INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Consumo e Produção Sustentáveis. [S. l.], 2019. Disponível em: https://bit.ly/331J5Vp. Acesso em: 3 abr. 2020.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Campus, 2010.

LIMA, Mírian Cristina de et al. O consumo de produtos de moda baseado na vertente da sustentabilidade ambiental. Dapesquisa, Florianópolis, v. 13, n. 21, p. 25–42, dez. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2S3miCg. Acesso em: 24 mar. 2020.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia de Bolso, 2009.

LOJA BLACK PURPURIN. Black Purpurin: Moda 3D. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2G5Z5Ng. Acesso em: 14 set. 2020.

MARASCIULO, Marília. Raquel queria mudar de carreira. Juliano tinha uma impressora 3D. Conheça a Black Purpurin, que imprime bolsas fashionistas. [S. l.]: PROJETO DRAFT, 29 jan. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2G7ZNcP. Acesso em: 14 mar. 2020.

MATTHEWS, Rachel. Contemporary fashion tastemakers: starting conversations that matter. Catwalk: The Journal of Fashion, Beauty and Style, Oxford, UK, v. 4, n. 1, p. 51–70, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3i7Ftpc. Acesso em: 15 mar. 2020.

MCCRAKEN, Grant. Cultura & Consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003. Tradução de: Fernando Eugênio.

MINISTÉRIO DAS RELAÇÕES EXTERIORES DO BRASIL (ed.). Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Rio de Janeiro, 11 fev. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2HyYswv. Acesso em: 12 fev. 2020.

MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008.

MORELLI, Graziela. Do Empréstimo a Não Posse: novas perspectivas no consumo de produtos e serviços. Palhoça: Novas Edições Acadêmicas, 2018.

MORGENSTERN, Elenir Carmen; WITKOSKI, Silvana Silva Reiter. Consumismo: uma reflexão acerca das aquisições no campo da moda. Mix Sustentável, Florianópolis, v. 4, n. 3, p. 67-75, out./mar. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3cyQb79. Acesso em: 24 set. 2020.

ONU — ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Agenda 2030: Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. [S. l.], 13 out. 2015. Disponível em: https://bit.ly/30bj5oP. Acesso em: 13 fev. 2020.

SANT'ANNA, Mara Rúbia. Teoria de Moda: sociedade, imagem e consumo. 2. ed. rev. e atual. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.

SCHULTE, Neide Köhler. Reflexões sobre moda ética: contribuições do biocentrismo e do veganismo. Florianópolis: Editora da UDESC, 2015.

SOLOMON, Michael Robert. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. 9. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.

TROMBINI, Jéssica. Prêmio CERTI de Inovação relembra início do ecossistema de Florianópolis. [S. l.]: Centros de Referência em Tecnologias Inovadoras — CERTI Insights, 6 dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3i1ps49. Acesso em: 6 abr. 2020.

UN — UNITED NATIONS. Sustainable Development Goals Knowledge Platform. Progress of Goal in 2019. [S. l.], 2019. Disponível em: https://bit.ly/2S1Ox4l. Acesso em: 14 mar. 2020.

UNITED NATIONS. Sustainable Development Goals Knowledge Platform. United Nations Conference on Sustainable Development, Rio+20. [S. l.], 2020. Disponível em: https://bit.ly/3mWJxwq. Acesso em: 17 mar. 2020.

ZANIRATO, Sílvia Helena; ROTONDARO, Tatiana. Consumo, um dos dilemas da sustentabilidade. Estudos Avançados, [S. l.], v. 30, n. 88, p. 77–92, 2016. 10.1590/S0103-40142016.30880007. Disponível em: https://bit.ly/2Ga9wQ0. Acesso em: 2 abr. 2020.

Published

2020-12-21

How to Cite

Babinski Júnior, V., Martin, P., Brilhante, M. L. S., Rosa, L. da, & Maciel, D. M. H. (2020). FASHION AND SUSTAINABLE CONSUMPTION: AN EXAMPLE FROM FLORIANÓPOLIS (SC). ix Sustentável, 7(1), 93–110. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2020.v7.n1.93-110

Most read articles by the same author(s)