Historical contributions to understanding the teaching of criminology in Brazil

Authors

Keywords:

Law school, Criminology, Critical criminology

Abstract

The article presents historical contributions to understanding the teaching of criminology in law schools in Brazil. It takes as its source the texts and documents produced by criminologists and penalists throughout the 20th century, and uses bibliographical and documentary research as its method. The aim is to understand some points about the teaching of criminology in law schools, such as the reason why this subject is mostly offered in law schools (and not in medicine or social sciences, for example), as well as the relationships of tension between criminology and legal teaching, especially with the teaching of criminal law. Thus, we demonstrate the way in which criminology came to occupy a space in the context of legal education, based on the relationships between legal and medical knowledge at the end of the 19th century and in the first half of the 20th century, the heyday of positivist criminology. Next, we investigate the decline of criminological knowledge in legal education, a fact that resulted from the preponderance of the technicist conception of the criminal sciences. Finally, we analyzed the resurgence of criminology in legal education, which occurred in the wake of the development of critical criminology. We conclude that while criminology entered law school at the beginning of the last century with the aim of assisting criminal law in the "fight against crime", thanks to the combined efforts of doctors and penalists, today its space, although limited, can be used to critically understand the assumptions of law in general and criminal law specifically.

Author Biography

Mariana Dutra de Oliveira Garcia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Doutoranda em Direito pelo Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra em Direito (UFSC). Graduada em Ciência Jurídicas e Sociais (PUCRS). Licencianda em História (UFPel).

References

ADORNO, Sérgio. Os aprendizes do poder. O bacharelismo liberal na política brasileira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

ALVAREZ, Marcos César. Bacharéis, criminologistas e juristas: saber jurídico e nova escola penal no Brasil. São Paulo: Método, 2003.

ANDRADE, Vera Regina Pereira de. Pelas mãos da criminologia: o controle penal para além da (des) ilusão. Rio de Janeiro: Revan, 2012.

BRASIL. Decreto nº 18.851 de 11 de Abril de 1931. Disponível em <http://www2.camara.gov.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19851-11-abril-1931-505837-publicacaooriginal-1-pe.html> Acesso em 12 de junho de 2012.

CAMPOS, Francisco. A reforma do Ensino Superior no Brasil: Exposição de Motivos apresentada ao Chefe do Governo Provisório pelo sr. dr. Francisco Campos, ministro da Educação e Saúde Publica. Revista Forense, Belo Horizonte, jan./jun 1931.

CORRÊA, Mariza. As ilusões da liberdade: a escola Nina Rodrigues e a antropologia no Brasil. Bragança Paulista: Editora Universidade São Francisco, 1998.

CORRÊA, Mariza. Raimundo Nina Rodrigues e a “garantia da ordem social”. In: Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 130-139, dez./fev. 2005-2006.

DOTTI. René Ariel. Casos criminais célebres. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1999.

FERLA, Luis. Feios, sujos e malvados sob medida: a utopia médica do biodeterminismo. São Paulo: Alameda, 2009.

GARCIA, Mariana Dutra de Oliveira. A criminologia no ensino jurídico no Brasil. Dissertação (Mestrado em Direito) – Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

GARCIA; Mariana Dutra de Oliveira; MAYORA, Marcelo. Doutor Sebastião Leão: um criminólogo à beira do lago Guaíba. Revista Brasileira de Ciências Criminais (RBCCrim), São Paulo: v. 195, p. 297-320, 2023.

HUNGRIA, Nelson. Novas Questões Jurídico-Penais. Rio de Janeiro: Livraria Jacintho, 1945.

HUNGRIA, Nelson. Reminiscências. Revista Brasileira de Criminologia, Rio de Janeiro, v. 2, 1948.

HUNGRIA, Nelson. Direito Penal e Criminologia. Revista Brasileira de Criminologia e Direito Penal, Rio de Janeiro: Òrgão Oficial do Instituto de Criminologia da Universidade do Estado da Guanabara, Ano I (Nova Fase), n. 1., abr./jun. 1963.

LYRA, Roberto. O ensino do direito penal e a doutrina contemporânea (aula inaugural). Rio de Janeiro: Typ. do Jornal do Comércio, 1935.

LYRA, Roberto. Novas Escolas Penaes. Rio de Janeiro: A Noite, 1936.

LYRA FILHO, Roberto. A criminologia radical. Revista de Direito Penal, Rio de Janeiro: Forense, n. 31, p. 54-75, jan./jul, 1981.

MACHADO, Alcântara. Código Penal do Brasil. In: RIBEIRO, Leonídio. Criminologia. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1957. v. 2.

MUÑOZ CONDE, Francisco. El papel de la Criminología en la formación del jurista (Al mismo tiempo, informe sobre la Criminología em los planes de estudios de las Facultades de Derecho españolas: passado, presente y futuro). Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología, San Sebastián, n. 3, extraordinário, p. 173-183, abr. 1990.

NEUMAN, Elías. El estudio de la Criminología en Latinoamerica y la necesidad de soluciones practicas. In: Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología, San Sebastián, n. 3, extraordinário, p. 269-287, abr. 1990.

OLMO, Rosa del. A América Latina e sua criminologia. Rio de Janeiro: Revan, 2004.

PIMENTEL, Manuel Pedro. Breves notas para história da criminologia no Brasil. Ciência Penal, Rio de Janeiro: Forense, ano V, n. 2, 1979.

PRANDO, Camila Cardoso de Mello. O saber dos juristas e o controle penal: o debate doutrinário na Revista de Direito Penal (1933-1940) e a construção da legitimidade pela defesa social. 2012. Tese (Doutorado em Direito) – Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

PRANDO, Camila Cardoso de Mello; GARCIA, Mariana Dutra de Oliveira; ALVES, Marcelo Mayora. Construindo as criminologias críticas: a contribuição de Vera Andrade. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2018.

PRANDO, Camila Cardoso de Mello; SANTOS, Rogerio Dultra dos. Por que estudar criminologia hoje? Apontamentos sobre um discurso contra-hegemônico à dogmática penal tradicional. Florianópolis: Cadernos Cesusc, 2006.

SILVEIRA, Mariana de Moraes. Entre ‘doutores” e “bacharéis”: a medicina legal no Brasil dos anos 1930. In: Anais do I Encontro Nacional de Pesquisadores em História das Ciências. Belo Horizonte: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da UFMG, 2010.

REBELO, Fernanda; CAPONI, Sandra. O gabinete do doutor Edelvito Campelo D’Araújo: a Penitenciária Pedra Grande como espaço de construção de um saber (1933-1945). História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.14, n.4, p.1217-1238, out.-dez. 2007.

RIBEIRO, Leonídio. Criminologia. Volumes 1 e 2. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1957.

ZAFFARONI, Eugenio Raúl. Criminología. Aproximación desde un margen. Bogotá: Editorial Temis S.A., 1988.

ZAFFARONI, Eugenio Raúl. La Enseñanza Universitaria de la Criminología en América Latina. Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología, San Sebastián, n. 3, extraordinario, p. 59-73, abr. 1990.

Published

2023-12-28

How to Cite

Garcia, M. D. de O. (2023). Historical contributions to understanding the teaching of criminology in Brazil. aptura Críptica: w, olitics, urrent ffairs, 12(2), 109–130. etrieved from https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/capturacriptica/article/view/6342