“But then you already want too much, right?” An initial study about the affirmative action system in Postgraduate Program at the Federal University of Rio Grande (FURG)

Authors

Keywords:

Affirmative action, Higher education, Postgraduate programs, Racism

Abstract

In 2022, the system of quotas (Law n° 12/711/12) completed a decade of existence. With this law, it was possible to observe a growth in the access of Black students to higher education in Brazil, this a direct result of the pressure and struggle of the Black movements that began in the 1980s and 1990s. However, so many postgraduate programs in the country leave gaps in terms of quotas systems, which is a direct reflection of the social, racial, political and economic inequalities in our society, as well as the maintenance of a meritocratic logic in education. Therefore, we observed both general postgraduate information between the years 2010 and 2022, from different areas of knowledge from the Federal University of Rio Grande, Master’s in Law and Social Justice, Master’s and Doctorate in Environmental Education and Mater’s in Oceanology, between 2020 and 2022, produced directly in the University system, we problematizing the quantitative data on the entry modalities and access to the system of quotas in these programs, in view of the Resolution of this institution about the system of quotas for the postgraduate courses. Even with the university's internal regulation, we still observe a percentage over70% of white students occupying the postgraduate programs in the year 2022, as well as gaps of the control quota system in the selection and doubts about the access and permanence of quota students in different programs at the higher education.

Author Biographies

Cassiane de Freitas Paixão, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil

Docente da área de Sociologia na Universidade Federal do Rio Grande-RS (FURG). Membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas da Universidade Federal do Rio Grande-RS (FURG). Docente do Programa de Pós- Graduação em Direito e Justiça Social na FURG. Tutora Pet Conexões de Saberes da Educação Popular e Saberes Acadêmicos na FURG.

Filipe Ferreira Delmondes, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil

Advogado. Membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas da Universidade Federal do Rio Grande-RS (FURG). Mestrando em Direito e Justiça Social pela Universidade Federal do Rio Grande-RS (FURG)

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BRASIL. Decreto-lei n.º 774 de 20 de agosto de 1969. Dispõe sobre a autorização de funcionamento da Universidade do Rio Grande, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1969. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/del0774.htm. Acesso em 27 abr. 2023.

BRASIL. Lei n.º 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 5 fev. 2023.

BRASIL. Portaria Normativa n° 13 de 11 de maio de 2016. Dispõe sobre a indução de Ações Afirmativas na Pós-Graduação, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2016. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/21520493/do1-2016-05-12-portaria-normativa-n-13-de-11-de-maio-de-2016-21520473. Acesso em: 5 fev. 2023.

CADAVAL, Fernanda. Consun aprova Programa de Ações Afirmativas na Pós-graduação. Rio Grande: PROAAF – FURG, 3 abr. 2019. Disponível em: https://www.furg.br/noticias/noticias-pesquisa-e-inovacao/consun-aprova-programa-de-acoes-afirmativas-na-pos-graduacao. Acesso em: 28 jun. 2022.

CAIXETA, Izabella. Brasil tem mais negros em universidades, mas eles são minoria nas empresas. Estado de Minas, 21 mar. 2022. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/diversidade/2022/03/21/noticia-diversidade,1354302/brasil-tem-mais-negros-em-universidades-mas-eles-sao-minoria-nas-empresas.shtml. Acesso em: 25 fev. 2023.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Ed. Selo Negro, 2011.

GOMES, Joaquim Barbosa. Ação afirmativa e princípio constitucional da igualdade: o direito como instrumento de transformação social; a experiência dos EUA. Rio de Janeiro; São Paulo: Renovar, 2001.

GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1982.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Racismo e Antirracismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) de 2010. IBGE, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/arquivo/projetos/sipd/SIPD_amostra_mestra_2010_e_amostra_PNAD_cont.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) mensal. IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=73086. Acesso em: 30 abr. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília: INEP, 2022.

MÉSZÁROS, Ístvan. Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOURA, Clóvis. Dialética Radical do Brasil Negro. 3. ed. São Paulo: Anita Garibaldi, 2020.

RODRIGUES, Léo. UFRJ aprova cotas obrigatórias nos cursos de pós-graduação. Agência Brasil, 15 jun. 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2022-06/ufrj-aprova-cotas-obrigatorias-nos-cursos-de-pos-graduacao. Acesso em: 7 fev. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE – FURG. Resolução n.º 4/2019. Dispõe sobre a seleção de estudantes às vagas do Programa de Ações Afirmativas para negros (pretos e pardos), indígenas, quilombolas e pessoas com deficiência nos cursos de Pós-Graduação lato sensu e stricto sensu da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Rio Grande: FURG, 2019. Disponível em: https://propesp.furg.br/images/arquivos_propesp/diposg/legislacao/IN_042019_-_verso_final.pdf. Acesso em: 5 fev. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE – FURG. Indígenas participam de Processo Seletivo. FURG, 22 fev. 2010. Disponível em: https://www.furg.br/noticias/noticias-arquivo/furg-14709. Acesso em: 17 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE – FURG. Diretoria de Pós-graduação, Rio Grande: Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-graduação, 2023. Disponível em: https://siposg.furg.br/. Acesso em: 17 maio 2023.

Published

2024-12-01

How to Cite

de Freitas Paixão, C. ., & Ferreira Delmondes, F. (2024). “But then you already want too much, right?” An initial study about the affirmative action system in Postgraduate Program at the Federal University of Rio Grande (FURG). aptura Críptica: w, olitics, urrent ffairs, (Pré-publicação). etrieved from https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/capturacriptica/article/view/5892

Issue

Section

Críptica