The THE UN SDGs IN COMPETENCE-BASED EDUCATION: WASTE COLLECTION MACHINE FOR PARANOÁ LAKE
DOI:
https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2022.v8.n5.133-145Keywords:
Project-based learning, Interdisciplinary project, SDG, Engineering educationAbstract
A real situation, such as the cleaning of the Paranoá lake shoreline in Brasilia, Brazil, conceived a teaching-learning environment, supported by the project-based learning method (PjBL), in order to introduce solution proposals in the scope of the Sustainable Development Goals (SDGs) in the background of engineering students. A team of Mechanical, Mechatronics, and Production Engineering students was constituted to study the problem and develop a floating waste collection system. The study involved applied research and resulted in the control design of a machine for collecting materials on water surfaces. A prototype was built and tested to validate the control design.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Ensino Superior. Resolução CNE/CES nº 2, de 24 de abril de 2019. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2019-pdf/112681-rces002-19/file. Acesso em 11 out. 2022.
BRINDEIRO, C. T. O papel da iniciativa privada na conservação urbanística e ambiental dos bens de uso comum do povo: estudo de caso: Lago Paranoá, Brasília-DF. 2017. 72 f. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências Jurídicas e Sociais, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2017.
DA SILVA, V. B. N. Best practices for Active Learning: a literature study using bibliometrics. In International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE), 8. Proceedings of International Symposium on Project Approaches in Engineering Education, 2019. p. 768-775.
ECHEVERRIA, R. M. Avaliação de impactos ambientais nos tributários do lago Paranoá, Brasília - DF. 2007. 132 f. Dissertação (Mestrado em Geologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
GLAUERT, H. The Airscrew Momentum Theory. In: GLAUERT, Hermann. The elements of aerofoil and airscrew theory. 2 ed. Cambridge University Press, 1983. p. 208-221.
GUERRA, A. Integration of Sustainability in Engineering Education: Why is PBL an answer? International Journal of Sustainability in Higher Education (Print Edition), v. 18, n. 3, p. 436-454, 2017. DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2016-0022.
LIMA, D. V. C. et al. Projeto de uma embarcação coletora de resíduos sólidos. 2020. 88 f. (Relatório Técnico) - Departamento de Engenharia Mecânica, Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: <https://www.sdgchallenge.com.br/>. Acesso em 04 abr. 2022.
LINDQUIST, A. Baltimore’s Mr. trash wheel. Journal of Ocean Technology, v. 11, n. 2, p. 28-35, 2016.
MARQUES, L.; ROBERTO, J.; SILVA, P. Embarcação verde, sistema flutuante de limpeza da água da baía de Guanabara. Revista Augustus, v. 25, n. 50, 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n50p81.
MENEKSE, M. et al. Differentiated overt learning activities for effective instruction in engineering classrooms. Journal of Engineering Education, v. 102, n. 3, p. 346-374, 2013. DOI: 10.1002/jee.20021.
MONTEIRO, S. et al. Metodologias e práticas de ensino aplicadas ao curso de Engenharia de Produção: Análise da percepção de alunos de Projetos de Sistemas de Produção da Universidade de Brasília. In: 40º. COBENGE, 2012, Belém. Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2012. p. 1-12. Disponível em: <http://www.abenge.org.br/cobenge/legado/arquivos/7/artigos/103920.pdf>. Acesso em: 10 out. 2022
MULLER, M. G. et al. Uma revisão da literatura acerca da implementação da metodologia interativa de ensino Peer Instruction (1991 a 2015) Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 3, p. 1-20, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0012>. Acesso em: 10 out. 2022.
MUKHTAR, M. F. et al. Development of River Trash Collector System. In: Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing, v. 1529, 042029, 2020.
NAÇÕES UNIDAS Brasil. Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 04 abr. 2022.
OTHMAN, H. et al. Automated trash collector design. Journal of Physics: Conference Series, v. 1444, 012040, 2019.
PARISOTO, M. F.; HILGER, T. R. Investigação da aprendizagem de conceitos de óptica utilizando ilusões para turmas de pré-vestibular. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n.1, p. 62-98, 2016. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/2109/0> Acesso em: 10 out. 2022.
PEDERSEN, J. M.; FRICK, J.; KIRIKOVA, M. International Student Projects and Sustainable Development Goals: A Perfect Match. In: International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE), 8. Proceedings of International Symposium on Project Approaches in Engineering Education. 2020, p. 768-775.
PEREIRA, L. P. Avaliação econômica do uso do lago Paranoá para atividades recreacionais. 2006. 197 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia Ambiental e Recursos Hídricos) - Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
PRINCE, M. J.; FELDER, R. M. Inductive Teaching and Learning Methods: Definitions, Comparisons, and Research Bases. Journal of Engineering Education, v. 95, n. 2, p. 123-138, 2006.
SCHROEDER, C. A importância da física nas quatro primeiras séries do ensino fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Física [online]. v. 29, n. 1, p. 89-94, 2007. DOI: <https://doi.org/10.1590/S1806-11172007000100015>
SECUNHO, R. Barco Papaguapé limpa o lago Paranoá. Agência Brasília, Brasília-DF, 20 de março de 2021. Disponível em: <https://www.agenciabrasilia.df.gov.br/2021/03/20/barco-papaguape-limpa-o-lago-paranoa/>. Acesso em: 04 abr. 2022.
SDG CHALLENGE. Global Students SDG Challenge. Edição 2020. Disponível em: <https://www.sdgchallenge.com.br>. Acesso em: 02 abr. 2022.
SHAMSUDDIN, P. N. F. M. et al. Development of water trash collector. Journal of Advanced Industrial Electronics Research and Applications, v. 1, n. 1, p. 01-05, 2020.
VIANA, D. M. et al. Including Integrating Projects in Engineering Curricula. WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education, v. 8, n. 3, p. 73-82, 2011. Disponível em: <http://www.wseas.us/e-library/transactions/education/2011/54-166.pdf>. Acesso em: 14 jun. 2022.
VILLAS-BOAS, V. et al. Educando o engenheiro do século XXI: Aprendizagem ativa para formação por competências no contexto das novas DCNs. In: TONINI, Adriana Maria; PEREIRA, Tânia Regina (org). Os desafios para formar hoje os engenheiros do amanhã. Aprendizagem Ativa, Jogos e Gamificação, Novas DCN’S e CDIO, Ensino remoto. Brasília: ABENGE, 2020, p. 09-143. Disponível em: <http://www.abenge.org.br/cobenge/2020/arquivos/EbookDiagramadoSD2020.pdf>. Acesso em: 10 out. 2022.
WHITE, F. M. Escoamento ao redor de corpos imersos. In: WHITE, Frank M. Mecânica dos Fluidos. Porto Alegre: AMGH, 2011. p. 461-532.
SILVA, J. B. O Contributo das tecnologias digitais para o ensino híbrido: o rompimento das fronteiras espaço-temporais historicamente estabelecidas e suas implicações no Ensino. Revista Artefactum, v. 15, n. 2, p. 1-11, 2017. Disponível em: <http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/1531> Acesso em: 10 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dianne Magalhães Viana, Simone Borges Simão Monteiro, Filipe Aziz Batista, Marcos Jessé Alves de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Copyright Notice
Attribution 4.0 International