“Just getting out of the ‘X’ already changes our day”: dependence, education and over exploitation in prison

Authors

Keywords:

dependency theory, education, prision, critical criminology, overexploitation

Abstract

Through bibliographic research, locating Brazil as a dependent country and in times of neoliberalism, where and in which all inequalities are intensified, we seek to identify the declared and latent functions of technical education in prison in Santa Catarina. For this, through the Marxist theory of dependency we place Brazil and prisons in this prime. In addition, we sought the Argentine example to obtain a minimum degree of comparability. We also analyzed the part about technical education in the state plan of education in prisons 2016-2026 and a field research with interviews with teachers of the penitentiary system. Finally, analyzing the categories of work, surplus value, exploitation and super-exploitation, we conclude that technical education in prison maintains the structures of domination.

Author Biographies

Felipe Araujo Chersoni, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, Santa Catarina, Brasil

Mestrando em Direito pela Universidade (comunitária) do Extremo Sul Catarinense (PPGD-Unesc). Bolsista do Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições de Ensino Comunitárias (PROSUC-Capes), onde é pesquisador vinculado ao Grupo pensamento jurídico crítico latino-americano. Pesquisador do Núcleo de Estudos em Gênero e Raça (Negra/Unesc). Membro do eixo de Criminologia e Movimentos Sociais - Instituto de Pesquisa em Direito e Movimentos Sociais (IPDMS).

Sara Araujo Pessoa, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, Santa Catarina, Brasil

Mestra em Direitos Humanos e Sociedade pela UNESC. Membro pesquisadora do Núcleo de Estudos em Gênero e Raça (UNESC). Conselheira da comunidade na Comarca de ciricúma. Membro fundadora do Coletivo Feminista Filhas da Luta. Advogada criminalista

References

ANIYAR DE CASTRO, Lola. Criminologia da libertação. Revan, 2005.

ARAUJO CHERSONI, F. de.; MOREIRA, E. J. G.; CARREIRA, M. F. “O mundo é diferente da linha 11 pra cá”: a criminalização da sobrevivência nos trens e metros de São Paulo. Interação, v. 21, n. 2, p. 381-394, 2021. Disponível em: http://interacao.org/index.php/edicoes/article/view/162. Acesso em: 10 fev. 2022.

ARAÚJO PESSOA, Sara de. Estrutura social e trabalho prisional: sobre as funções (latentes) do trabalho prisional - um estudo de caso na penitenciária sul de Criciúma - SC. 2019. Dissertação (Mestrado em Direito) – Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma -SC, 2019.

BAMBIRRA, Vania. O capitalismo dependente latino-americano. Florianópolis: Editora Insular, 2019.

CHRISTIE, Nils. A indústria do controle do crime: a caminho dos GULAGs em estilo ocidental!. Rio de Janeiro: Forense, 1998.

DAVIS, Angela. Estarão as prisões obsoletas? 7. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2018.

FAGUNDES, Lucas M.; FERRAZZO, Débora; LIXA, Ivone F. M. Cultura jurídica latino-americana: entre o pluralismo e o monismo na condição da colonialidade. Aguascalientes; San Luis Potosí: CENEJUS; UASLP, 2020. 258 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Editora Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MARINI, Ruy Mauro. Subdesenvolvimento e revolução: Florianópolis: Insular, 2013.

MARX, Karl. O capital-Livro 1: crítica da economia política. Boitempo Editorial, 2017.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. Boitempo Editorial, 2015.

NETTO, José Paulo. Crise do socialismo e ofensiva neoliberal. São Paulo: Cortez, 2012.

OLIVEIRA, Carolina Bessa Ferreira de. A educação nas prisões brasileiras: a responsabilidade da Universidade Pública: São Paulo, 2017.

POGREBINSCHI, Thamy. O enigma da democracia em Marx. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 22, p. 55-67, 2007.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Secretaria de Estado da Justiça e Cidadania. Plano estadual de educação em prisões 2016-2026: educação, prisão e liberdade, diálogos possíveis. Organização de Heloisa Helena Reis Cardenuto. Florianópolis: DIOESC, 2017. 92 p.

SANTOS, Theotônio dos. Socialismo ou fascismo: o novo caráter da dependência e o dilema latino-americano. Florianópolis: Editora Insular, 2018.

SCARFÓ, Francisco José. Los fines de la educación básica en las cárceles en la provincia de Buenos Aires. 2007. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade de La Plata, Argentina, 2007.

SCARFÓ, Francisco; LALLI, Florencia Pérez; MONTSERRAT, Ivana. Avances en la Normativa del Derecho a la Educación en Cárceles de la Argentina. Educação & Realidade, v. 38, n. 1, p. 71-92, 2013.

SOUSA, K. C. C. de; GONÇALVES, R. de C. Empresariamento da educação superior no Brasil: democratização e desmonte da democracia social. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 13, n. 1, p. 296-310, 2021. DOI: 10.9771/gmed.v13i1.43530. Acesso em: 10 fev. 2022.

SOUZA SERRA, Marco Alexandre de. Economia política da pena. 2007. Dissertação (Mestrado em Direito) - Curso de Pós-graduação em Direito da Faculdade de Direito da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

VIEIRA, M. R. de A.; DE OLIVEIRA, R. V.; SOUSA JÚNIOR, J. de. A educação como relação social fundamental e a emancipação humana. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 13, n. 1, p. 554–574, 2021.

XAVIER, Elton Dias; SILVA, Roberta Cardoso. Educação no Cárcere: Análise Comparativa das Legislações Brasileira e Argentina. Direito, Estado e Sociedade, Curitiba, n. 50, p. 86-108, 2017.

Published

2022-12-19

How to Cite

Araujo Chersoni, F., & Araujo Pessoa, S. (2022). “Just getting out of the ‘X’ already changes our day”: dependence, education and over exploitation in prison. aptura Críptica: w, olitics, urrent ffairs, 11(1), 156–177. etrieved from https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/capturacriptica/article/view/5429

Issue

Section

Críptica