TRANSFORMANDO TEORIA EM PRÁTICA

UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DE ESTÁGIO EM UMA ESCOLA DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA

Authors

Keywords:

Licenciatura, Ensino de Química, Prática Pedagógica

Abstract

This article aims to report the experience of a teaching student during the completion of Supervised Internship I in a school context. The report includes reflection not only on pedagogical practices but also on students' involvement with the school reality, providing future teachers with the opportunity to experience the teaching and learning process in the classroom. The methodology employed included bibliographic research and in loco observation to describe the practices of the lead teacher. The experience highlighted the relevance of the Supervised Curricular Internship as a fundamental discipline in preparation for a teaching career, providing future teachers with skills and knowledge to face classroom challenges. Integration into the school environment underscored the importance of interpersonal relationships and the school's commitment to student learning.

Author Biography

Bruna Zenato Corso, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Bruna Zenato Corso é doutoranda em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora no ensino médio na rede particular e pesquisadora em Ensino de Química.

References

BIANCHI, A. C. M; ALVARENGA, M.; BIANCHI, R. Orientação para estágio em licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf Acesso em: 30 mai. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Exame Nacioal do Ensino Médio. Ministério da Educação, 2024. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem>. Acesso em: 30 mai. 2023.

FOSTER, E.; STEPHENSON, J. Work‐based Learning and Universities in the UK: a review of current practice and trends. Higher Education Research & Development, v. 17, n. 2, p. 155-170, 1998.

GADOTTI, M. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. 2007.

GUIMARÃES, V. S. Formação de professores: saberes, identidade e profissão. Papirus Editora, 2004.

MAFUANI, F. Estágio e sua importância para a formação do universitário. Instituto de Ensino superior de Bauru, 2011.

MIZUKAMI, M. D. G. N., Reali, A. M. M. R., Reyes, C. R., MARTUCCI, E. M., LIMA, E. F. D., TANCREDI, R. M. S. P., & MELLO, R. R. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. 1999.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 1. ed. São Paulo: Vozes, 2002.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Ed. Vozes, 2007.

ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. Cortez Editora, 2015.

Published

2024-12-27