BIO-INSPIRED DESIGN: A THEORY ABOUT CONTEMPORANEITY THROUGH BEAUTY, PRAGMATICS AND INNOVATION

DESIGN BIOINSPIRADO: UMA TEORIA SOBRE CONTEMPORANEIDADE POR MEIO DA BELEZA, PRAGMÁTICA E INOVAÇÃO

Authors

  • Francisco de Assis Sousa Lobo Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Galdenoro Botura Junior Universidade Estadual de São Paulo - UNESP
  • João Carlos Riccó Plácido da Silva Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • João Rocha Raposo Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n4.51-64

Keywords:

design bioinspirado; biônica; design; natureza

Abstract

The excess of products on the market has led creative designers to diverge in their inspirations in the discussion of what beauty is in the conception of who will consume this product, be it virtual or real. This paper contributes to the basis of bioinspired design by interpreting how the present moment resuts. With a schematic chart, it locates the phases related to artistic expressions; consider the perception of designers from nature. Arguments such as products can influence consumers' definition of beauty. It considers contemporaneity with iconic designr´s products that, ad continuum, are perpetuated as current. Ends by demonstrating scientific research that proves nature as a permanent source of inspiration for new design products.

Author Biographies

Francisco de Assis Sousa Lobo, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Docente, pesquisador. Doutor - Design. 

Galdenoro Botura Junior, Universidade Estadual de São Paulo - UNESP

Docente, doutor. 

João Carlos Riccó Plácido da Silva, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutor, pesquisador, docente. 

João Rocha Raposo, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Docente, pesquisador, doutor. 

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Unochapecó, 2009. 92p.

ARRUDA, A. et al. Bionica e design carmelo di bartolo e il centro richerche ied: esperienze memorabili da 30 protagonisti. São Paulo: Blucher, 2020. 380p.

BASSI, A. Design Contemporâneo. Bologna: Società editrice il Mulino, 2017. 128p.

BOMFIM, G. A. Estética Aplicada ao Design. Campina Grande: [s.n.],1995. 98p.

BOMFIM, G. Fundamentos de uma Teoria Transdisciplinar do Design: Morfologia dos Objetos de Uso e Sistemas de Comunicação. Revista Estudos em Design, v. 5, n. 2. Rio de Janeiro: aend-br, 1997. p. 27-41.

CARMAGNOLA, F. Luoghi Della Qualità - Estética e Tecnologia nel Postindustriale – Milão: Domus Academy, 1991. 267p.

CLARKE, A. C. 2001: uma odisseia no espaço. 4.ed. São Paulo: Aleph, 2015, 330p.

COINEAU, Y.; KRESLING, B. Le invenzioni della natura e la bionica, Torino: Edizioni Paoline, 1989. 99p.

COUTO, M. Um rio chamado tempo, uma casa chamada terra. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. 262p.

COUTO, R. et al. Gustavo Amarante Bonfim uma coletânea. Rio de Janeiro: Ed Rio Book´s, 2014.126p.

Disponível em: https://heeyblog.wordpress.com/2012/12/12/materia-diferenca-entre-hip-hop-e-rap/ Acesso em: 30 de junho de 2019.

Disponível em: https://www.silvaniamares.com.br/historia-da-moda-onde-e-quando-surgiu-a-t-shirt/ Acesso em: 16 de junho de 2019.

Disponível em: https://noticias.r7.com/carros/fotos/colecao-de-antigos-encontrada-em-fazenda-na-franca-e-a-mais-valiosa-da-historia-r-100-milhoes-08022015#!/foto/1. Acesso em: 18 de junho de 2019.

Disponível em: https://lufthansacc.com/blog/expresso-do-oriente-o-trem-mais-romntico-do-mundo/. Acesso em: 18 de junho de 2019.

FERREIRA, A. B. H. Novo Dicionário da língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986. 1838p.

FLUSSER, V. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Ubu, 2017. 222p.

GIBSON, W. Reconhecimento de Padrões. São Paulo: Aleph, 2008. 409p.

GRAHAM-DIXON, A. Arte: o guia visual definitivo. São Paulo: Publifolha, 2011. 612p.

Disponível em: https://www.silvaniamares.com.br/historia-da-moda-onde-e-quando-surgiu-a-t-shirt/

LIPOVETSKY, G.; SERROY, S. A estetização do mundo: Viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 467p.

LOBO, F. A. S.. CRIED: vivência e fundamentação na construção de um pensar sobre design. In: Amilton José Vieira de Arruda. (Org.). Bionica e Design. 1ed.São Paulo: Blucher, 2020, v. 1, p. 262-269.

LOBO, F. A. S.; SILVA, J. C. R. P. ; BOTURA JUNIOR, G. ; LANDIM, P. C. . Reflexões Sobre a Origem da Beleza no Design: uma Apreciação Através dos Avanços Tecnológicos que Contribuíram para Fundamentar a Forma dos Produtos de Design no Século XX. In: Amilton José Vieira de Arruda; Germana G. Araújo. (Org.). Design & Narrativas Criativas nos Processos de Prototipagem. 1ed.São Paulo: Blucher, 2022, v. 4, p. 513-535.

LOBO, F. A. S.; SILVA, J. C. R. P. ; BOTURA JUNIOR, G. ; RAPOSO, J. R. . Floresta Amazônica: uma proposta metodológica em biônica para o ensino do design. In: Ensus 2021 - IX Encontro de Sustentabilidade em Projeto, 2021, Florianopolis - SC. Anais Ensus 2021. Florianopolis - SC: UFSC/VIRTUHAB, 2021. v. 9. p. 31-42.

PHAIDON PRESS (Autor). Phaidon design classics - three volume set. Londres: Phaidon Press Limited, 2006. 3.300p.

SCRUTON, R. Beleza. São Paulo: É Realizações, 2013. 231p.

SOARES, T.; ARRUDA, A. FUNDAMENTOS DA BIÔNICA E DA BIOMIMÉTICA E EXEMPLOS APLICADOS NO LABORARÓRIO DE BIODESIGN NA UFPE. In: ARRUDA et al. Métodos e Processos em Biônica e Biomimética: A Revolução Tecnológica Pela Natureza. São Paulo: Blucher, 2018. p. 7- 34.

SUDJIC, D. A linguagem das coisas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010. 223p.

TRIGO, L. A grande feira: uma reação ao vale-tudo na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Record, 2009. 239p.

WICK, R. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: Martins Fontes,1989. 464p.

Published

2023-09-01

How to Cite

Lobo, F. de A. S., Botura Junior, G., da Silva, J. C. R. P., & Raposo, J. R. (2023). BIO-INSPIRED DESIGN: A THEORY ABOUT CONTEMPORANEITY THROUGH BEAUTY, PRAGMATICS AND INNOVATION: DESIGN BIOINSPIRADO: UMA TEORIA SOBRE CONTEMPORANEIDADE POR MEIO DA BELEZA, PRAGMÁTICA E INOVAÇÃO. ix Sustentável, 9(4), 51–64. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n4.51-64