THE ROLE OF LOCAL EDUCATION PROGRAMS FOR SUSTAINABLE CITIES

O PAPEL DOS PROGRAMAS DE EDUCAÇÃO LOCAL PARA CIDADES SUSTENTÁVEIS

Authors

  • Andreia Neckel Atitus Educação
  • Janaina Macke UCS - Universidade de Caxias do Sul
  • Leila Dal Moro Atitus Educação

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n1.38-49

Keywords:

Sustainable cities, Education, Sustainability

Abstract

This research aimed to analyze the role of local education programs in Passo Fundo (Brazil) to develop sustainable cities. In this analysis, we sought to describe the management of public policies in the area of education in the city of Passo Fundo; identify the characteristics of a sustainable city present in Passo Fundo; and propose a set of actions in the area of public education for the city of Passo Fundo, in the direction of the concept of sustainable cities. Initially, a theoretical approach was made, starting from articles and books that deal with the subject. A descriptive, exploratory, qualitative research was carried out, with semi-structured interviews with five municipal managers linked to the education area of the chosen city – Passo Fundo. Data were computed, analyzed, and interpreted using content analysis. The results show that the notion and recognition of education and the sustainable city are evidenced, with the importance of citizen participation and education as a formative agent for the effectiveness of sustainable city development. It can be verified concerning management practices in education the practices of events to condition a sustainable city, the International Folklore Festival, the Book Fair, and the Literary Journey.

Author Biographies

Andreia Neckel, Atitus Educação

Master in Graduate Program in Management – Atitus Educação Business School, Passo Fundo, RS, Brazil

304 Senador Pinheiro Street, Vila Rodrigues, Passo Fundo – RS, 99070-220.

Janaina Macke, UCS - Universidade de Caxias do Sul

Professor of Graduate Program in Management- University of Caxias do Sul, Caxias do Sul, RS, Brazil

1130 Francisco Getúlio Vargas Street, Caxias do Sul – RS 95070-560.

jmacke@ucs.br

Leila Dal Moro, Atitus Educação

Professor of Graduate Program in Management- Atitus Educação Business School, Passo Fundo, RS, Brazil

304 Senador Pinheiro Street, Vila Rodrigues, Passo Fundo – RS, 99070-220

References

ABDALA, L. N. et al. Como as cidades inteligentes contribuem para o desenvolvimento de cidades sustentáveis? Uma revisão sistemática de literatura. International Journal of Knowledge Engineering and Management (IJKEM), v. 3, n. 5, p. 98-120, 2014.

ALBINO, V.; BERARDI, U.; DANGELICO, R. M. Smart cities: definitions, dimensions, performance and initiatives, p. 37-41, 2015. https://doi.org/10.1080/10630732.2014.942092

ANTUNES, A. Leitura do mundo no contexto da planetização: por uma

pedagogia da sustentabilidade. 2002. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação. São Paulo, 2002. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/137

ANTHOPOULOS, L. G. Defining smart city architeture for sustainability. Conference Paper, p. 570-578, Aug., 2015.

ARNSTEIN, S. A Ladder of Citizen Participation. Journal of the American Institute of Planners, v. 35, n. 4, p. 216–224, 1969. https://doi.org/10.1080/01944366908977225

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. https://doi.org/10.14244/%2519827199291

BERST, J. Smart Cities Readiness Guide. Redmound, WA, USA, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Programa Município Educadores Sustentáveis. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005.

BRASIL. Programa Nacional de Mudança do Clima. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (SECADI): Vamos Cuidar do Brasil com Escolas Sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. 2013. Disponível em: http//www.mec.gov.br/secadi. Acesso em: 21 jun. 2021.

CANNON, M. Going beyond compliance: examining of sustainability education planning practices in US MBA business school programs. Doctoral dissertation. University of Georgia, Athens, USA, 2010.

DURAN-SÁNCHEZ, A.; RIO-RAMA, M. C.; SERENO-RAMIREZ, A.; BREDIS, K. Sustainability and quality of life in smart cities: analysis of scientific production. 2016. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40895-8_12

EUROPEAN PARLIAMENT. Mapping Smart Cities in the EU. European ??

Union, Janeiro 2014. Disponível em: http://www.europarl.europa.eu/studies. Acesso em: 27 mar. 2021.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. 2008. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/bitstream/handle/7891/3080/FPF_PTPF_12_077.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

GALLOPÍN, G. A systems approach to sustainability and sustainable development. Serie Medio Ambiente y Desarrollo, Santiago de Chile, CEPAL, n. 64, 2003.

GIFFINGER, R.; HAINDL, G. Smart cities ranking: an effective instrument for the positioning of cities? p. 703-714, 2007.

GOTTLIEB, D.; VIGODA-GADOT, E.; HAIM, A. et al. The ecological footprint as an educational tool for sustainability: a case study analysis in an Israeli public high school. International Journal of Educational Development, v. 32, p. 193-200, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2011.03.007

GUPTA, R.; AWASTHY, R. Qualitative research in management: methods and

experiences. Sage (Ed.), New Delhi, 2015.

GUIA GESTÃO PÚBLICA SUSTENTÁVEL (GPS). Programa cidades sustentáveis. São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.cidadessustentaveis.org.br/>. Acesso em: 14 jun., 2021.

IRVIN, R.; STANSBURY, J. Citizen Participation in Decision Making: Is It Worth the Effort? Public Administration Review, v. 64, n. 1, p. 55–65, 2004. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2004.00346.x

JACOBI, P. Meio ambiente e sustentabilidade. In: O município do século XXI: cenários e perspectivas. 2011. Disponível em: http://michelonengenharia.com.br/downloads/Sutentabilidade.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

KAFFENBERGER, MICHELLE; PRITCHETT, LANT. Aiming higher: Learning profiles and gender equality in 10 low- and middle-income countries. International Journal of Educational Development, v. 79, 2020. doi:10.1016/j.ijedudev.2020.102272

KANTER, R. M.; LITOW, S. S. Informed and interconnected: a manifesto for smarter cities informed and interconnected: a manifesto for smarter cities, 2009.

KOMMINOS, N. The age of intelligent cities. Smart environments and innovation for all strategies. Routledge, London, 2014. https://doi.org/10.4324/9781315769349

LAZZARETTI, K.; SEHNEM, S.; BENCKE, F. F. et al. Cidades inteligentes: insights e contribuições das pesquisas brasileiras. Urbe, Rev. Bras. Gest. Urbana v.11 Curitiba Epub 09, dez. 2019. https://doi.org/10.1590/2175-3369.011.e20190118

LAUDER, H., P.; BROWN, J. A.; DILLABOUGH, A. H. Halsey. Education, globalization and social change. Oxford University Press, Oxford, 2006.

MOREIRA, T. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Vamos cuidar do Brasil com escolas sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, Ministério do Meio Ambiente. Brasília: A Secretaria, 2012.

MORIN. E. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

NAM, T.; PARDO, T. Conceptualizing smart city with dimensions of technology, people, and institutions. The Proceedings of the 12th Annual International Conference on Digital Government Research. ACM Press, Washington, DC, p. 282-291, 2011. https://doi.org/10.1145/2037556.2037602

NUNES, P. H. F. Meio ambiente e mineração: o desenvolvimento sustentável. 1.ed. Curitiba: Juruá, 2006.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. 17 Objetivos para transformar nosso mundo. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/. Acesso em: 9 jun. 2021.

RAI, P. T. Townships for sustainable cities. Procedia - Social and Behavioral Sciences n. 37, p. 417-426, 2012. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.03.307

RIOS NETO, J.; GIMENEZ, E. J. C. Cidades inteligentes: sua contribuição para o

desenvolvimento urbano sustentável. VII SRST – Seminário de Redes e Sistemas de Telecomunicações. Instituto Nacional de Telecomunicações – INATEL, setembro de 2018.

ROBINSON, J. Squaring the circle? Some thoughts on the idea of sustainable development. Ecological Economics, v. 48, n. 4, p. 369-384, Apr. 2004. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2003.10.017

ROCHA, V. T. et al. Teacher’s approach on climate change education a case study. In: LEAL FILHO, W. et al. (Eds.). Universities and sustainable communities: meeting the goals of the Agenda 2030. Cham: Springer, 2020. p. 617-642. DOI: 10.1007/978-3-030-30306-8_37.

SOUZA, J. T.; FRANCISCO, A. C.; PIEKARSKI, C. M.; PRADO, G. F. Data mining and machine learning to promote smart cities: a systematic review from 2000 to 2018. Sustainable, v. 11, p. 4, Febr. 2019. https://doi.org/10.3390/su11041077

SUZUKI, H.; DASTUR, A.; MOFFATT, S. et al. Eco cities. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8046-8. Acesso em: 02 abr. 2021.

TRAN, CAROLYN D.T.T.; BATTESE, GEORGE E.; VILLANO, RENATO A. Administrative capacity assessment in higher education: The case of universities in Vietnam. International Journal of Educational Development, 2020 v.77. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102198

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília, 2005. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/. Acesso em: 02 abr. 2021.

ZIKMUND, W. G. Business research methods. 5. ed. Fort Worth, TX: Dryden, 2000.

VAQUERO-GARCIA, A.; ÁLVAREZ-GARCIA, J.; PERIS-ORTIZ, M. Urban models of sustainable development from the economic perspective: smart cities. In: Marta PERIS-ORTIZ, M.; BENNET, D. R.;

YÁBAR, D. P. B (Eds.). Sustainable smart cities: creating spaces for technological, social and business development, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40895-8_2

VERGARA, S. C. Gestão de pessoas. 10. ed. São Paulo, 2011.

WANG, L.; HU, S.; BETIS, G.; RANJAN, R. A computing perspective on smart city [Guest Editorial]. IEEE Transactions on Computers, v. 65, n. 5, May, 2016.

Published

2022-12-22

How to Cite

Neckel, A., Macke, J., & Moro, L. D. (2022). THE ROLE OF LOCAL EDUCATION PROGRAMS FOR SUSTAINABLE CITIES: O PAPEL DOS PROGRAMAS DE EDUCAÇÃO LOCAL PARA CIDADES SUSTENTÁVEIS. ix Sustentável, 9(1), 38–49. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2023.v9.n1.38-49