SURRENDERING TO THE BILRO: THE CONTEMPORARY RE-SIGNIFICATION OF LUXURY IN SUSTAINABLE HANDCRAFTED PRODUCTS
DOI:
https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2022.v8.n4.77-85Keywords:
Fashion, Luxe, HandmadeAbstract
Given the contemporary emergence of a new luxury market, based on symbolic, cultural and experiential values, without giving up exclusivity, there is a growing demand for sustainable products. Handcrafted products correspond to
two of these phenomena: luxury and sustainability, as they have attributes of exclusivity, symbolic and cultural value,
as well as employing the slow manufacturing process and local labor. In this sense, Santa Catarina Renda de Bilro was chosen as the object of study of a basic, qualitative research, with a descriptive and exploratory objective of theoretical concepts, in which it was intended to highlight Santa Catarina Renda de Bilro as a "sustainable luxury product", proposing, thus, a resignification of concepts within this category. The results showed that bobbin lace presents parameters that fit both in the production based on slow fashion and in the list of new luxury goods of the 21st century, instigating to think - mainly, in the productive, creative and innovative union between fashion designers and local artisans, in the valorization, by the brands, of the well-paid manual work, with profits well distributed to the artisans; and, in the new choices guided by emotional consumption.
References
BARBIERI, José Carlos. Desenvolvimento sustentável: das origens à Agenda 2030. Petrópolis: Vozes, 2020. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/186804/epub/0 Acesso em: 30 jan. 2022.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio d’Água, 1991.
BECK, Anamaria; COSTA, Cláudia Maria; TORRENS; João Carlos; LACERDA, Eugênio Pacele. Trabalho limpo: a renda-de-bilro e a reprodução família. Florianópolis: UFSC/PRAE, 1983.
BERLIM, Lilyan. Slow Fashion: Consciência e engajamento. In: ARTUSO, Eloisa; SIMON Fernanda (org). Revolução da moda: Jornadas para sustentabilidade. São Paulo: Reviver, 2021.
BRUSSI, Julia Dias Escobar. Da “renda roubada” à renda exportada: a produção e a comercialização da renda de bilros em dois contextos cearenses. 2009. 145f. Dissertação de mestrado em Antropologia Social - Universidade Brasília. Brasília, 2009. Disponível em:
http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/18559/1/2009_JuliaDiasEscobarBrussi.pdf Acesso em: 10 abr. 2021.
BUSY Phillips veste Martha Medeiros. Purepeople, [S.I] 2016. Disponível em: https://www.purepeople.com.br/midia/busy-phillips-veste-martha-medeiros-a-a_m2882512
Acesso em 11 abril 2021.
CRANE, Diana. A Moda e seu papel social. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.
CRANE, Diana. BUENO, Maria Lucia (org.). Ensaios sobre moda, arte e globalização cultural. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.
DIEDERICHSEN, Lars. Artesanato e Design. Rondônia: SEBRAE, s.d. Disponível em: http://www.biblioteca.sebrae.com.br Acesso em: de abril. 2021.
DOMINGUES, Izabela; DE MIRANDA, Ana Paula. Consumo de ativismo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2018.
DULCI, Luciana Crivellari. Moda e Modas no vestuário: da teoria clássica ao pluralismo do tempo presente. São Paulo: rev. hist. (São Paulo), n. 178, a05817, 2019. Disponível em:
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.137649 Acesso em: 29 Nov. 2020.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consume e pós modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.
FLETCHER, Kate; GROSE, Lynda. Moda & sustentabilidade: Design para mudança. São Paulo: SENAC, 2011.
GARCIA, Carol; MIRANDA, Ana Paula. Moda é comunicação: experiências, memórias e vínculos. São Paulo:Anhembi Morumbi, 2006.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
INSTITUT FRANÇAIS DE LA MODE (IFM). Mode & Luxe: économie, création et marketing. Paris: Éditions du Regard, 2014.
KANTAR. BrandZ Global 2020. Disponível em: https://www.kantar.com/campaigns/brandz/global Acesso em: 13 abr. 2021.
LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
LIPOVETSKY, Gilles. Felicidade Paradoxal: Ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das letras, 2010.
LUXO. In: MICHAELIS, Dicionário Online Brasileiro da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2021. Disponível: https://michaelis.uol.com.br/ Acesso em: 11 abr. 2021.
MACHADO, Jamilly Aparecida. Feito à mão: o conceito de luxo aplicado ao produto artesanal. 2011. 77f. Trabalho de conclusão do Curso de Design de Moda – Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, 2011.
MORAES, Dijon De. Metaprojeto: O design do design. São Paulo: Blucher, 2010.
SANT’ANNA, Mara Rúbia. Teorias de moda: sociedade, imagem e consumo. São Paulo: Estação das letras, 2007.
SCHULTE, Neide Köhler. Contribuições da ética ambiental biocêntrica e do veganismo para o design do vestuário sustentável. 2011. 179f. Tese de Doutorado - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2011.
SEBRAE. Guia de tendências para pequenos negócios 2020/21. Brasília: SEBRAE, 2020 Disponível em: https://apihml.pr.sebrae.com.br/storage/caderno_tendencias/home/2020/conteudo.pdf Acesso em: 13 abr. 2021.
SILVA, Emanuelle Kelly Ribeiro. Quando a cultura entra na moda: A mercantilização do artesanato e suas repercussões no cotidiano de bordadeiras de Maranguape. Fortaleza: Edições UFC, 2011.
SILVA, Emanuelle Kelly Ribeiro. Design e artesanato: um diferencial cultural na indústria do consumo. Actas de Diseño, Buenos Aires, n. 7, p. 167-173, 2009.
SOARES, Doralécio. Folclore Catarinense. Florianópolis: UFSC, 2002.
ZANELLA, Andréa Vieira. A renda que nem sempre gera renda. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, n. 25, p. 133-150, abril, 1999.
ZANELLA, Andréa Vieira. Aprendendo a tecer a renda que o tece: apropriação da atividade e constituição do sujeito na perspectiva histórico-cultural. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, Edição Especial, p. 145-158, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jamilly Machado, Daniela Novelli, Neide Kohler Schulte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Copyright Notice
Attribution 4.0 International