CREATIVE DESIGN OF BAMBOO SCHOOL FURNITURE FROM A SUSTAINABILITY PERSPECTIVEN

Authors

  • Beatriz Maria Parreiras Pereira UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
  • Stefany Alves Dantas UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
  • Regis de Castro Ferreira UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2022.v8.n3.106-116

Abstract

This research aimed to develop sustainable school furniture for public school students. First, a theoretical investigation was carried out about school dropout in Goiânia, GO, Brazil, defining the target audience (students from the 6th to the 9th grade of the 2nd phase of elementary school), then proceeding the theorization about the theme based on methodologies and pedagogical practices applied to teaching. It was diagnosed the absence of a product that provided students the feeling of belonging to the place and that stimulated them as protagonists of the space. Then, product design methodologies were applied by means of biomimetic analysis, sketches and 3D modeling. As a premise of the study, the product should encompass a sustainable vision, which is included with the use of a renewable material as an alternative to conventional ones, in this case bamboo. As a result of new product innovation, a bamboo table with adjustable height and playful design was reached. It is concluded that the new product, in addition to incorporating sustainable requirements, can resignify and favor the infrastructure of the school space, requiring a minimum amount of material resources to generate more independent and pleasant learning environments.

Author Biographies

Beatriz Maria Parreiras Pereira, UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Faculdade de Artes Visuais

Graduanda em Design de Ambiente

Aluna PIVIC (voluntária em iniciação científica)

Stefany Alves Dantas, UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Faculdade de Artes Visuais

Graduanda em Design de Ambiente

Aluna PIVIC (voluntária em iniciação científica)

Regis de Castro Ferreira, UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Universidade Federal de Goiás

Faculdade de Artes Visuais

Doutor em Engenharia Agrícola - UNICAMP (2003)

Pós-doc. Wageningen University - Paises Baixos (2013-2014)

References

AGÊNCIA IBGE. 11,8% dos jovens com menores rendimentos abandonaram a escola sem concluir a educação básica em 2018. Disponível em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/25885-11-8-dos-jovens-com-menores-rendimentos-abandonaram-a-escola-sem-concluir-a-educacao-basica-em-2018>. Acesso em: 07 set 2020.

AHMAD, M.; KANKE, F. A. Analysis of Calcutta bamboo for structural composite materials: physical and mechanical properties. Wood Science Technology, v.39, p. 448–459, 2005.

ALCÂNTARA, WIARA. A transnacionalização de objetos escolares no fim do século XIX. Anais do Museu Paulista. São Paulo. v.24. n.2. p. 115-159. 2016

BAMBUZHU. Taxonomia do Bambu. Disponível em: <http://bambuzhu.com/bambu-suas-especies-e-potencial/especies-bambu/>. Acesso em: 20 set 2020.

BAXTER, Mike. Projeto de Produto: Guia prático para o design de novos produtos. 2 ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2000. 260 p.

BONSIEPE, Gui.; KELLNER, Petra.; POESSNECKER, Holger. Metodologia Experimental: Desenho Industrial. Brasília: CNPq, 1984. 86 p.

BORAN Sevda; ÇAVDAR Ayfer.; BARBU, Marius. Evaluation of Bamboo as Furniture Material and its Furniture Designs. v.9, nº 4, pp. 811-819, 2013.

CAROLINE, L. História da Educação Física no Brasil – Resumo. Disponível em: <https://educaescola.com.br/disciplinas/educacao-fisica/historia-da-educacao-fisica-no-brasil-resumo> Acesso em: 01 set 2020

CHANG, Young-Hui, TING, Lena. Mechanical evidence that flamingos can support their body on one leg with little active muscular force. Biology Letters, n.13. Disponível em: <https://royalsocietypublishing.org/doi/pdf/10.1098/rsbl.2016.0948>. Acesso em: 20 jun 2020.

DAYRELL, Juarez Tarcísio. A escola como espaço sociocultural. In: DAYRELL, J. (org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

EVASÃO ESCOLAR. Profissão Repórter, Brasil: Rede Globo, 23 de maio de 2018. Programa de TV.

EXOTIC SEEDS. Dendrocalamus strictus. 2020. Disponível em: <https://www.exotic-seeds.store/pt/inicio/sementes-de-bambu-ferro.html>. Acesso em: 20 set 2020.

FUCK, Marcos Paulo; VILHA, Anapatrícia Morales. Inovação Tecnológica: da definição à ação. Contemporâneos: Revista de Artes e Humanidades, n.9, 2012. Disponível em: <https://revistacontemporaneos.com.br/n9/dossie/inovacao-tecnologica.pdf>. Acesso em 20 set 2020.

IPEA. Desenvolvimento Sustentável, Economia Verde e a Rio+20 In: PINHEIRO, Maurício Mota Saboya. Desenvolvimento Sustentável e Economia Verde: uma proposta de análise conceitual. Brasília: IPEA, 2012. Disponível em: <http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/7742/1/RP_Desenvolvimento_2012.pdf>. Acesso em: 20 set 2020.

LÖBACH, Bernd. Design Industrial: Bases para a configuração dos produtos industriais. 1 ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2001. 207 p.

LUKE, Fuad. 'Slow Design': A paradigm shift in design philosophy? Development by Design, Bangalore, India, 01-02 December 2002. Disponível em: https://carlosfiorentino.files.wordpress.com/2010/03/slow-des.pdf. Acesso em: 26 set 2020.

MEC, Brasil. Mobiliário Escolar – Ensino Fundamental. Caderno Técnico I. 2011. Disponível em: http://dominiopublico.mec.gov.br/download/texto/me002628.pdf. Acesso em 26 set 2020.

O ESTADÃO. Ensino híbrido e a sala de aula invertida. <https://educacao.estadao.com.br/blogs/colegio-prudente/ensino-hibrido-e-a-sala-de-aula-invertida-o-aluno-como-protagonista-do-proprio-aprendizado/>. Acesso em: 07 set 2020.

OLIVEIRA, Fernando Andrade; GUMIERI, Adriana Guerra. Conhecendo bambus e suas potencialidades para uso na construção civil. 2013. Monografia (Especialização em Construção Civil) – Escola de Engenharia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-9GBPWL/1/monografia_conhecendo_bambus_e_suas_potencialidades___luiz_fernando_andrade__de_oliveira.pdf>. Acesso em: 20 set 2020.

O POPULAR. Maioria sai da escola sem aprender o mínimo necessário. 2012. Disponível em: <https://www.opopular.com.br/noticias/cidades/abandono-escolar-cai-e-revela-desafio-1.1298528>. Acesso em: 20 set 2020.

O POPULAR. Nenhuma escola em Goiás tem infraestrutura exigida. 2016. <https://www.opopular.com.br/nenhuma-escola-em-goi%C3%A1s-tem-infraestrutura-exigida-1.1125175>. Acesso em: 20 set 2020.

PEREIRA, Rita de Cássia; BRANDÃO, André; DALT, Salete da. A Evasão

RAMOS, Jaime; SELL, Ingeborg. A biônica no projeto de produtos. Production, v.4, n.2, p.94-108, 1994

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE GOIÂNIA. Proposta Político-Pedagógica para a Educação Fundamental da Infância e da Adolescência, aprovada pelo Conselho Municipal de Educação de Goiânia, por meio da Resolução n. 240, de 17 de dezembro de 2008, prorrogada pela Resolução CME n. 128, de 29 de agosto de 2011. DOI 10.5216/ia.v37i1.18878

SOUZA, F. R. Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária. Educar, Curitiba, n.18, p. 75-101. 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/er/n18/n18a07.pdf> Acesso em: 01 set 2020

UOL EDUCAÇÂO. Veja como eram os uniformes escolares no século passado. 2010. Disponível em: <https://educacao.uol.com.br/album/mobile/2014/02/08/veja-como-eram-os-uniformes-escolares-no-seculo-passado.htm>. Acesso em: 01 set 2020.

VILHA, Anapatrícia Morales; QUADROS, Ruy. Gestão da inovação sob a perspectiva do desenvolvimento sustentável: lições das estratégias e práticas na indústria de higiene pessoal, perfumaria e cosméticos. Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v.9, n.3, p. 28-52, 2012

YO. O que (ainda) estamos ensinando em nossas escolas. Disponível em: <http://bloggdoyo.blogspot.com/2018/04/o-que-ainda-estamos-ensinando-nas.html>. Acesso em: 07 set 2020.

Published

2022-05-31

How to Cite

Pereira, B. M. P., Dantas, S. A., & Ferreira, R. de C. (2022). CREATIVE DESIGN OF BAMBOO SCHOOL FURNITURE FROM A SUSTAINABILITY PERSPECTIVEN. ix Sustentável, 8(3), 106–116. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2022.v8.n3.106-116