MANAGEMENT OF GREEN BRANDS IN HOTEL SECTOR

GESTÃO DE MARCAS VERDES NO SETOR HOTELEIRO

Authors

  • Paula Felipe Schlemper IFB - Instituto Federal de Brasília
  • Jackeline do Socorro Benassuly Barbosa IFB - Instituto Federal de Brasília
  • Marcely Ferreira Nascimento IFB - Instituto Federal de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2015.v1.n1.76-88

Keywords:

Brand management, green marks, sustainability

Abstract

The incompatibility between sustainable
development and production and consumption
patterns suggests that organizations incorporate
sustainable management practices into their
businesses, in order to reconcile the
economic growth with environmental and social
issues. The demands of different customer
profiles at all times force the hotel sector
to transform itself to implement it at the
heart of operations hotels, the three main
pillars of sustainability: economic,
social and environmental, aiming at
risk reduction, cost reduction, revenue
increase and brand strengthening.

Author Biographies

Paula Felipe Schlemper, IFB - Instituto Federal de Brasília

Professora doutora.

Jackeline do Socorro Benassuly Barbosa, IFB - Instituto Federal de Brasília

Mestre

Marcely Ferreira Nascimento, IFB - Instituto Federal de Brasília

Mestre

References

ALBERTON, A.; COSTA JR., N.C.A. Meio Ambiente e Desempenho Econômico-Financeiro: Benefícios dos Sistemas de Gestão Ambiental (SGAs) e o Impacto da ISO 14001 nas Empresas Brasileiras. RAC-Eletrônica, v. 1, n. 2, art. 10, p. 153-171, Maio/Ago. 2007.

ALVES, Ricardo R.; JACOVINE, Laércio A. G. Marketing verde: estratégias para o desenvolvimento da qualidade ambiental nos produtos. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

BARROS, Flávio Eurico F. de. Sustentabilidade no Setor Hoteleiro. In: Gestão para o desenvolvimento sustentável: desafios e proposições para a sustentabilidade socioambiental. São Paulo: Editora Globus, 2013. P. 165-179

BRASIL. Ministério do turismo. Proposta estratégica de organização turística Copa do Mundo 2014 Brasil. Brasília, DF. [2010] Disponível em: <http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/ export/sites/default/dadosefatos/outros_estudos/downloads_outrosestudos/BRASIL_final_ NOVO.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2014.

BRAUN, Jan Raphael R. Green Branding: design gráfico e gestão de marcas de Ongs ambientalistas. Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica. Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

BONSIEPE, Gui. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

BÜRDEK, Bernhard E. História, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.

CAVASSA, César R. Hotéis: gerenciamento, segurança e manutenção. São Paulo: Roca, 2001.

COSTA, F. J. Mensuração e desenvolvimento de escalas: aplicações em Administração. Rio de Janeiro, 2011.

ELWOOD, Iain. O Livro essencial das marcas: tudo o que você precisa saber, em mais de 100 técnicas para aumentar o valor das marcas. São Paulo: Clio Editora, 2004.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HAIR Jr.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L.; BLACK, W. C. Análise multivariada de dados. 5 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HARTMANN, Patrick; IBÁNEZ, VANESSA A. Effects of green brand communication on brand associations and attitude. International Advertising and Communication. Germany: Gabler Edition Wissenschaft, 2006.

HARTMANN, P., SAINZ, F. J. F. & IBÁÑEZ, V. A.. Superando los límites medioambientales de la empresa: Un studio experimental del efecto del posicionamiento ecológico en la actitud hacia la marca. Cuadernos de Gestión, v. 4, no1, p. 83- 95, 2004.

HARTMANN, P, IBÁÑEZ, V. A. & SAINZ, F. J. F.. Green branding effects on attitude: functional versus emotional positioning strategies. Markenting Intelligence & Planning, v.23, no1, p. 9-29, 2005.

HEALEY, Matthew. What is branding? Switzerland: RotoVision, 2008.

LANE, Eric. L. Consumer Protection in the Eco-mark Era: Prelimitary Survey and Assessment of Anti-grenwashing Activity and Eco-mark Enforcement. The John Marshall Review of Intellectual Property Law. New Orleans, 2010.

LATTIN, J; CARROL, J. D.; GREEN, P. E. Análise de dados multivariados. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

MANZINI, E.; VEZZOLI, C. O desenvolvimento de produtos sustentáveis: os requisitos ambientais dos produtos industriais. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

MOZOTA, B. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

PEREZ, C. Signos da Marca: Expressividade e Sensorialidade. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

PERES JÚNIOR, M. R.; REZENDE, D.C. Gestão da Sustentabilidade no segmento hoteleiro: estudo dos meios de hospedagem de Monte Verde, MG. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro. v. 11, n 2, p. 234-252, ago.2011.

POLONSKY, M. J.; ROSENBERGER, P.J. Reevaluating green marketing: a strategic approach. Bus Horizons, v. 44, n. 5, p. 21-30, 2011.

SEIREENI, Richard. The Gort Cloud: The invisible Force Powering Today’s Most Visible Green Brands. Vermont: Chelsea Green Publishing Company, 2009.

SHARP, Anne. Sustainable marketing in principle and practice. Sustainable Business – Theory and Practice of Business under Susteinability Principles. Geoffrey Welss, 2013.

TEIXEIRA, Joselena de A.; GONTIJO, Leila A.; MARTINS, Rosane F. Marketing e Design. IXXIV Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Florianópolis, SC, 2004, Anais.

Published

2015-09-10

How to Cite

Schlemper, P. F., Barbosa, J. do S. B., & Nascimento, M. F. (2015). MANAGEMENT OF GREEN BRANDS IN HOTEL SECTOR: GESTÃO DE MARCAS VERDES NO SETOR HOTELEIRO. ix Sustentável, 1(1), 76–88. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2015.v1.n1.76-88