SUSTAINABILITY AND ECO GAMES DESIGN: TEACHING STRATEGY KINESTHETIC

JOGOS DE SUSTENTABILIDADE E ECO DESIGN: ESTRATÉGIA DE ENSINAGEM CINESTÉSICA

Authors

  • Ana Verónica Pazmino UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2015.v1.n1.57-68

Keywords:

Jogos, Sustentabilidade, Pedagogia do Design

Abstract

Article presents the theoretical foundation of game in teaching, relates the development and implementation of sustainability and eco design games as a teaching and learning strategy kinesthetic in
the discipline of Design and Sustainability which was given in the graduation course in Design at UFSC.
The work contributes to the design education showing a pedagogical strategy that seeks to facilitate
the learning of the topics discussed in the course so that the student is able to work in teams and playful
way to be able to recognize the complexity and responsibility as a designer and citizen in the conjuncture social - environmental.

Author Biography

Ana Verónica Pazmino, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do curso de Design de Produto. Doutora em design.

References

ALVAREZ-BALLESTERO, María Esmeralda. Exercitando as inteligências múltiplas: Dinâmicas de grupo fáceis e rápidas para o ensino superior. São Paulo: Papirus Editora, 2004.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. / organizado por ANASTASIOU e ALVES. 6. ed.- Joinville, SC: UNIVILLE, 2006.

BOTSMAN, Rachel; ROGERS, Roo. O que é meu é seu como o consumo colaborativo vai mudar o nosso mundo. Porto Alegre. Bookman. 2011.

CASTANHO, Maria Eugênia. Sobre professores marcantes. In Temas e textos em metodologia do ensino superior. Organizado por CASTANHO, Sergio e CASTANHO, Maria Eugenia. Papirus Editora, 83-102 pp. 2001.

COSTA, Iara Andrade; DE PESCE, Marly Krüger. Inovação metodológica para além do recurso tecnológico. In. Revista Univille. Universidade da Região de Joinville. V.13, n.1 (2008).-Joinville, SC: Univille, 2003.

DAMASCENO, Ana Maria; MERCADO, Luís Paulo; ABREU de, Nitecy Gonçalves. Formando professor pesquisador do ensino médio. Maceió: EDUFAL, 2007.

FROMBERG, Doris Pronin. Play and Meaning in Early Childhood Education. Ed. Allyn and Bacon, 2002.

GIL, Antônio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

______. Metodologia do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2008.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Portugal: Edições 70. 2003

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor. Profissionalização e Razão pedagógica. Porto Alegre: Editora Artmed, 2002.

SCHELL, Jesse. A arte do game design. Rio de Janeiro: Editora Campus/Elsevier. 2010.

SUDJIC, Deyan. A linguagem das coisas. Intrínseca. Rio de Janeiro, 2010.

THACKARA, J. Plano B: o design e as alternativas viáveis em um mundo complexo. São Paulo: Saraiva: Versar, 2008.

TEIXEIRA, Gilberto. Elaboração de objetivos educacionais no ensino superior. In: Ser professor universitário, 2006. (http://www.serprofessoruniversitario.pro.br)

Published

2015-09-10

How to Cite

Pazmino, A. V. (2015). SUSTAINABILITY AND ECO GAMES DESIGN: TEACHING STRATEGY KINESTHETIC: JOGOS DE SUSTENTABILIDADE E ECO DESIGN: ESTRATÉGIA DE ENSINAGEM CINESTÉSICA. ix Sustentável, 1(1), 57–68. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2015.v1.n1.57-68