From Theory to Dessert: Orange Ice Cream Production Exploring the Chemistry of Freezing Point Depression
Keywords:
Practical experimentation, Colligative Properties, Cryoscopy, Chemistry Education, Meaningful leanirngAbstract
This study addressed the importance of practical experimentation in teaching colligative properties, focusing on Cryoscopy, using the process of making orange ice cream as a didactic activity. Through the addition of salt to ice, students were able to experience in practice the cryoscopic effect, understanding how the reduction in melting temperature allows for the formation of ice cream. The experiment was conducted with low-cost and easily accessible materials, making it feasible to be carried out in the classroom. The results obtained from an investigative questionnaire revealed that the practice was well received by the students, sparking interest, curiosity, and promoting a positive learning experience. The majority of students rated the activity as excellent and stated that it contributed to their interest in Chemistry. It is concluded, therefore, that practical experimentation, combined with the contextualization of content, can be an effective strategy for teaching colligative properties, providing a more meaningful learning experience and stimulating students' interest in the subject.
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
AZEVEDO, B. A. Quem conta um conto aumenta um ponto: histórias criadas a partir de ditados populares. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Gutenberg, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
ESCOLA GOVERNADOR BARBOSA LIMA. Livro fruto das produções textuais dos alunos do 6º ano A. Recife. 05 set. 2023. Instagram: @escolagov.barbosalima. Disponível em https://www.instagram.com/p/Cw0auiWs5sR/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 16 jan. 2024.
ESCOLA GOVERNADOR BARBOSA LIMA. Finalização do período de regência do residente Mario, da UFRPE. Recife. 21 set. 2023. Instagram: @escolagov.barbosalima. Disponível em https://www.instagram.com/p/CxdpjB2rAef/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 17 jan. 2024.
FREIRE, P. A importância do ato de Ler: em três artigos que se completam. 44 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio De Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio De Janeiro; São Paulo: Paz E Terra, 2019.
Grupo Autêntica. Ditados populares inspiram poemas e contos para jovens. C2024. Disponível em: https://grupoautentica.com.br/fique_por_dentro/releases/ditados-populares-inspiram-poemas-e-contos-para-jovens/213. Acesso em: 12 jan. 2024.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Universidade Federal Rural de Pernambuco. Edital Interno Nº 33/2022. [Processo para Seleção de Residentes do Programa de Residência Pedagógica/UFRPE 2022]. Recife, set. 2022.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo, SP: Cortez: Autores Associados, 1986.