From Theory to Dessert: Orange Ice Cream Production Exploring the Chemistry of Freezing Point Depression

Authors

Keywords:

Practical experimentation, Colligative Properties, Cryoscopy, Chemistry Education, Meaningful leanirng

Abstract

This study addressed the importance of practical experimentation in teaching colligative properties, focusing on Cryoscopy, using the process of making orange ice cream as a didactic activity. Through the addition of salt to ice, students were able to experience in practice the cryoscopic effect, understanding how the reduction in melting temperature allows for the formation of ice cream. The experiment was conducted with low-cost and easily accessible materials, making it feasible to be carried out in the classroom. The results obtained from an investigative questionnaire revealed that the practice was well received by the students, sparking interest, curiosity, and promoting a positive learning experience. The majority of students rated the activity as excellent and stated that it contributed to their interest in Chemistry. It is concluded, therefore, that practical experimentation, combined with the contextualization of content, can be an effective strategy for teaching colligative properties, providing a more meaningful learning experience and stimulating students' interest in the subject.

Author Biographies

Iwine Joyce Barbosa de Sá Hungar Faria, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências Veterinárias pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Atualmente é professora de Ciências na Prefeitura Municipal de Santo Antônio de Posse - SP.

Raphael Salles Ferreira Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor de Química no Colégio Militar do Rio de Janeiro.

Marcus Vinícius Hungaro Faria, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestre em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Atualmente é professor de Química no Colégio Militar do Rio de Janeiro.

Marcelo de Souza Fortes, Universidade Federal Fluminense

Licenciado e Bacharel em Química e Químico Industrial pela Universidade Federal Fluminense. Atualmente é professor de Química no Colégio Militar do Rio de Janeiro.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

AZEVEDO, B. A. Quem conta um conto aumenta um ponto: histórias criadas a partir de ditados populares. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Gutenberg, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

ESCOLA GOVERNADOR BARBOSA LIMA. Livro fruto das produções textuais dos alunos do 6º ano A. Recife. 05 set. 2023. Instagram: @escolagov.barbosalima. Disponível em https://www.instagram.com/p/Cw0auiWs5sR/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 16 jan. 2024.

ESCOLA GOVERNADOR BARBOSA LIMA. Finalização do período de regência do residente Mario, da UFRPE. Recife. 21 set. 2023. Instagram: @escolagov.barbosalima. Disponível em https://www.instagram.com/p/CxdpjB2rAef/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 17 jan. 2024.

FREIRE, P. A importância do ato de Ler: em três artigos que se completam. 44 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio De Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio De Janeiro; São Paulo: Paz E Terra, 2019.

Grupo Autêntica. Ditados populares inspiram poemas e contos para jovens. C2024. Disponível em: https://grupoautentica.com.br/fique_por_dentro/releases/ditados-populares-inspiram-poemas-e-contos-para-jovens/213. Acesso em: 12 jan. 2024.

LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Universidade Federal Rural de Pernambuco. Edital Interno Nº 33/2022. [Processo para Seleção de Residentes do Programa de Residência Pedagógica/UFRPE 2022]. Recife, set. 2022.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo, SP: Cortez: Autores Associados, 1986.

Published

2024-07-11