Between films, literature and memes
methodological contributions to the use of historical sources in the classroom
Keywords:
History Teaching; Teaching Methodologies; History Education; Historical Sources.Abstract
This article aims to present an experience reporto on the use of historical sources in the high school years, at the Mário Martins Full-Time Educational Center, inthe contexto of the Programa Residência Pedagógica (PRP/Capes), of the Full Degree Course in History, of the Federal University of Piauí (UFPI/CSHNB). The experience report aims to presente the diferente types of historical sources, identify the relationship between sources and thinking historically, and finally, present the use of historical sources in the classroom based on History Education Theory. To do this, we carried out a documentary analysis of the chosen historical sources and presented a reporto f teaching experiences though the aula-oficina proposed by historian Isabel Barca (2004). In this way, the article aims to share experiences in the área of History Education and contribute to teacher training.
References
ALMEIDA, Gabriela Santos; OLIVEIRA, Vinícius José Duarte. Narrativas Visuais na Aula de História. Juiz de Fora: Editar Editora Associada Ltda, 2021.
A REVOLUÇÃO em Paris. Direção: Pierre Schoeller. [S.l]: Bonfilm, 2018, 122 min.
ARISTÓTELES. A política. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
A ÚLTIMA floresta. Direção: Luiz Bolognesi. [S.l]: Gullane Filmes; plataforma Netflix, 2021, 76 min.
BARCA, Isabel. Aula oficina: do Projeto à Avaliação. In: Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica. Braga, Centro de Investigação em Educação (CIED)/Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004, p. 131-144.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BRAICK, Patrícia Ramos; MOTA, Myriam Becho. História: das cavernas ao terceiro milênio (v. 1). 4 ed. São Paulo: Moderna, 2016.
CAPEL, Heloisa; FERNANDES, Gabriel; MACHADO, Tiago. Interpretar imagens: desafios para o(a) professor(a). Goiânia: Cegraf UFG, 2023.
DUBY, Georges. Guerreiros e camponeses. Lisboa: Estampa, 1980.
