An experience report in remote teaching of Physical Education

Authors

Keywords:

Physical Education, Technology, Remote teaching, Pedagogical Residency, Teacher training

Abstract

During the years 2020 to 2022, there was an intense modification in teaching dynamics, characterized by the adoption and integration of Information and Communication Technologies (ICTs). Faced with this reality, this experiential report addresses the functioning of Physical Education teaching in the year 2021, experienced by the pedagogical resident in the 5th grade class of Elementary School. Thus, based on this scenario, we analyzed the resident-students' relationship and information technologies. To do this, we organized the intervention through welcoming activities and the inaugural class conducted via Google Meet. In the following stage, as part of the teaching practice, we produced explanatory videos of the contents available in the Guided Study Plan (PET). Therefore, it is necessary to enhance the use of ICTs as tools for physical education teaching, adding inclusive pedagogical approaches, considering the individual needs of students.

Author Biographies

Guilherme Carvalho Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES

Mestre em História pelo Programa de Pós-Graduação em História (PPGH) e graduado em Educação Física Licenciatura, ambos pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Pesquisador Associado do termo de parceria SEDESE/MG e Associação Mineira do Paradesporto. Tutor EAD dos cursos de Educação Física e História da UniCesumar.

Sarah Carine Gomes Aragão, Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES

Mestre em História Social pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Atualmente é docente do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES).

Stefany Reis Marquioli, Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES

Mestranda em História Social pela Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES. Além disso, possui graduação em Licenciatura em História pela Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG/Unidade Carangola. 

Lucas Matheus Araujo Bicalho, Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES

Graduado em História - Licenciatura pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), atualmente é mestrando no Programa de Pós-graduação em História (PPGH) da mesma instituição. Sou membro ativo do Grupo de Estudos em História do Esporte e da Educação Física (GEHEF), vinculado ao Departamento de Educação Física e Desporto (DEFD) e ao PPGH. Além disso, faço parte do Centro de Memória do Esporte (CEMESP), associado à UNIMONTES.

References

ANDRADE, Leonardo Carlos de; SILVA, Regina Queiroz; SANTOS JUNIOR, Eugênio Lopes dos. Educação Física escolar em tempos de Covid-19: o ensino do esporte e a paralisação dos megaeventos. Olhar de Professor, v. 24, p. 01-08, 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor. Acesso em: 23 mar.2024.

BERTINI JUNIOR, Nestor Junior; TASSONI, Elvira Cristina Martins. A Educação Física, o docente e a escola: concepções e práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 03, 2013, p. 467-483. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/Bqn9wHyTThPRXgf9XnSSVPD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 fev. 2024.

BIANCHI, P. A presença das tecnologias de informação e comunicação na Educação Física permeada pelo discurso da indústria cultural. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Ano 13, n. 120, 2008. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd120/tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-na-educacao-fisica.htm. Acesso em: 23 mar. 2024.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, Lisboa: Difel, 1989.

BRACHT, Valter et al. A Educação Física Escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, v. 17, n. 2, p. 11-34, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/19280. Acesso em: 22 mar. 2024.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: aspectos legais e possibilidades. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Cadernos de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura acadêmica, v. 16, 2012, p. 21-33.

GOULARTE, Gabriel Gules; BOSSLE, Fabiano. O COVID-19, o ensino remoto e os novos acordos didáticos para o ensino da educação física: narrativas das experiências docentes. Sobre Tudo, v. 11, n. 2, p. 61-80, 2020. Disponível em: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/4286. Acesso em: 04 mar. 2024.

HOEFLING; Jorge Luiz de Moura; OLIVEIRA, Maria Angélica Figueiredo. O uso da tecnologia na educação física: favorecendo a cultura corporal, sob um novo enfoque metodológico. Trabalho de Conclusão de Especialização (Curso de Mídias na Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/2167/Hoefling_Jorge_Luiz_de_Moura.pdf?se quence=1&isAllowed=y. Acesso em: 24 mar. 2024.

LANA, Raquel Martins et al. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, p. 1-5, 2020. Disponível: https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v36n3/e00019620/pt/. Acesso em: 21 mar. 2024.

MACHADO, Laeda Bezerra. Representações Sociais da pandemia e suas implicações para o processo de escolarização de estudantes de Ensino Médio. Debates em Educação, v. 16, n. 38, p. 1-15, 2024. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15827. Acesso em: 21 mar. 2024.

MINAS GERAIS. Secretaria do Estado de Educação. Se Liga Na Educação. In: Planos de Estudos Tutorados. [S. l.], 1 fev. 2021. Disponível em: https://seliga.educacao.mg.gov.br/REANP-2021. Acesso em: 12 mar. 2024.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2178-26792021000500060&script=sci_arttext. Acesso em: 21 mar. 2024.

OLIVEIRA, Breynner Ricardo de et al. Implementação da educação remota em tempos de pandemia: análise da experiência do Estado de Minas Gerais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 1, p. 84-106, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13928. Acesso em: 21 mar. 2024.

OLIVEIRA, Breynner Ricardo de; OLIVEIRA, Ana. Cristina Prado de; COELHO, Jianne Ines Fialho. Avaliação da implementação do programa de educação remota em Minas Gerais em tempos de pandemia: o que dizem os usuários? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 30, n. 86, 2022. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/16968. Acesso em: 06 jul. 2023.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; VASQUES, Daniel Giordani. Por uma formação de professores preocupada com a educação científica. Teoria e Prática da Educação, v. 24, n. 3, p. 63-81, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/58564. Acesso em: 29 jul. 2023.

RESENDE, Maria Alice Aparecida et al. Impacts caused by the use of screens during the COVID-19 pandemic in children and adolescents: an integrative review. Revista Paulista de Pediatria, v. 42, p. 1-10, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/NzLQ6gbmQXLyyRvNjF8FptQ/. Acesso em: 21 mar. 2024.

SANTAELLA, Lúcia. A cultura das mídias. São Paulo: Experimento, 2006.

VELLOSO, Lívia Roberta da Silva et al. Pesquisa participante na Educação Física Escolar: o estado da arte. Movimento, v. 28, 2022, p. 1-20. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/120865. Acesso em: 02 mar. 2024.

Published

2024-07-11