RURAL EDUCATION: THE PEDAGOGY OF ALTERNATION AND THE AGRICULTURAL FAMILY SCHOOLS
A PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA E AS ESCOLAS FAMÍLIA AGRÍCOLAS
Keywords:
Pedagogy of Alternation, Rural Education, Agricultural Family SchoolAbstract
This work intends to trace historical and pedagogical aspects of the educational policy of implementation of the Agricultural Family Schools. Such institutions use as a teaching methodology the Pedagogy of Alternation, an experience aimed at young people from rural areas, in a boarding regime, encompassing basic and professional education, training leaders and seeking agricultural development. The project of the Agricultural Family Schools emerged in France in 1935, linked to the Catholic Church and expanded to various parts of the world. The model appeared in Brazil in 1968 in Espírito Santo. With this work, it is believed that it is possible to understand the relationship of the school subjects with the pedagogy practiced in such places.References
ANJOS, Flávio Sacco dos; CALDAS, Nádia Velleda. Da medida do rural ao rural sob medida: representações sociais em perspectiva. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 21, n. 2, pp. 385-402, abr/jun. 2014.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
CAVALCANTE, Márcia Suany Dias; PINHO, Maria José de; ANDRADE, Karylleila dos Santos. Interdisciplinaridade e livro didático: interfaces (im) possíveis? Revista do GELNE, Natal/ RN, v. 17, n. 1/2, p. 213-234, 2015.
FONSECA, Aparecida Maria. Desafios e Perspectivas na formação dos profissionais da Escola Família Agrícola. Anpae, 2007. Disponível em: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/43.pdf. Acesso em: 02 de junho de 2017.
GODINHO, Edna Maria Silva Oliveira. Pedagogia Da Alternância. 2008. Disponível em: http://webartigos.com/artigos/pedagogia-da-alternancia/3845. Acesso em: 14 de junho de 2017.
GODOY DO NASCIMENTO, Claudemiro. Educação, Cidadania e Políticas Sociais: a luta pela educação básica do campo em Goiás. Revista Iberoamericana de educação. 2004.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro, Vozes, 2011.
TALASKA, Alcione; SILVEIRA, Rogério Leandro Lima da; ETGES, Virginia Elisabeta. Cidade e campo: para além dos critérios e atributos, as relações e contradições entre o urbano e o rural. Anais: Encontros Nacionais da ANPUR, v. 15, 2013.
TEDESCO, Juan Carlos. Educación y justicia social em América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, Universidad Nacional de San Martín, 2012.
TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para pesquisa. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, maio/ago 2008.
VEIGA, José Eli da. A dimensão rural do Brasil. Estudos Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, vol. 12, n. 1, pp. 71-94, 2004.
VEIGA, José Eli da. Nascimento de outra ruralidade. Estudos Avançados, vol.20, n.57, pp. 333-353, 2006.