Inclusive Education in the English Language classroom

the student-teaching experience towards questioning and ressignification

Authors

Keywords:

Inclusive Education, English Teaching, Teacher Training

Abstract

This paper presents a report of a teaching experience during the Supervised Curricular Teaching Practice of the undergraduate course in English at the Colégio de Aplicação of the Federal University of Santa Catarina. The student-teachers developed activities using non-verbal resources (drawings) aiming at the inclusion of a student with Autism Spectrum Disorder (ASD). Therefore, a bibliographic study regarding Foreign Language teaching for students with ASD and the impact of drawing activities on these students was conducted. Finally, the authors proposed a discussion about the urge for teacher education practices from an inclusive perspective, which considers the individualities of the subjects in the classroom to promote inclusion.

Author Biographies

Hamilton de Godoy Wielewicki, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor at the Department of Teaching Methodology at the Federal University of Santa Catarina. He holds a PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul and a Master's in Letters and a degree in Social Communication from the Federal University of Santa Maria.

Vítor Pluceno Behnck, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina e Mestrando em Inglês: Estudos Linguísticos na mesma Universidade. Atuou como Professor Substituto (2023) e estagiário (2022) de Língua Inglesa nos Anos Finais do Ensino Fundamental no Colégio de Aplicação.

References

BENESCH, S. Needs Analysis and Curriculum Development in EAP: An Example of a Critical Approach. TESOL Quarterly, v.30, n.4, 1996, pp. 723-738.

EIGSTI, I. M.; MARCHENA, A. B.; SCHUH, J. M.; KELLEY, E.; Language acquisition in autism spectrum disorders: A developmental review. Research in Autism Spectrum Disorders, v. 5, n. 2, p. 681-691, abr./jun. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2010.09.001. Acesso em 26 set. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021. 70 ed.

LANTOLF, J. P.; THORNE, S. L. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford: Oxford University Press, 2006.

LORD, C.; COOK, E. H.; LEVENTHAL, B.; AMARAL, DAVID G. Autism Spectrum Disorders. Neuron, vol. 28, pp. 355–363. November 2000. Disponível em: https://www.cell.com/neuron/pdf/S0896-6273(00)00115-X.pdf. Acesso em 25 out. 2022.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Definição - Transtorno do Espectro Autista (TEA) na criança. Disponível em: https://linhasdecuidado.saude.gov.br/portal/transtorno-do-espectro-autista/definicao-tea/. Acesso em: 27 set. 2023.

ORTEGA, F. O sujeito cerebral e o movimento da neurodiversidade. Mana: Estudos de Antropologia Social, v.14, n.2, 2008, pp.477-509. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/TYX864xpHchch6CmX3CpxSG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 27 mar. 2023.

PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, n. 33, pp 143-156, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/VNnyNh5dLGQBRR76Hc9dHqQ/?lang=pt&format=html. Acesso em 27 mar. 2023.

SWAIN, M. Communicative competence: some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development. In: GASS, S.; MADDEN, C. Input in second language acquisition. Cambridge: Newbury House, 1985, pp. 235-253.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Colégio de Aplicação. Proposta pedagógica de inclusão educacional do Colégio de Aplicação/UFSC. Florianópolis, 2014. Disponível em: https://capl.paginas.ufsc.br/files/2020/08/Proposta-Pedag%C3%B3gica-de-Inclus%C3%A3o-Educacional.pdf. Acesso em 16 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Proposta Pedagógica para Estudantes Público-alvo da Educação Especial: a coletividade como fator de promoção de aprendizagem no CA/UFSC. Florianópolis, 2022. Disponível em: https://capl.paginas.ufsc.br/files/2023/03/Proposta-Pedag%C3%B3gica-para-estudantes-PAEE-do-CA-UFSC-FINAL.pdf. Acesso em 27 set. 2023.

WIELEWICKI, H.; RUHME-RAMOS, N. K. Construção de uma relação orgânica e simétrica entre universidade e escola: Insights a partir da parceria no estágio curricular supervisionado em inglês no Colégio de Aplicação da UFSC. In: SOUZA, A. R. B.; SOUTO-MAIOR, L. D.; FILHO, L. J. M.; SOLIGO, M. G. (Org). Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Estágio Curricular Supervisionado e Formação Docente. 1a ed. Florianópolis, SC: Editora Insular, 2020.

WRIGHT, B. M.; BENIGNO, J. P.; BOSTER, J. B.; MCCARTHY, J. W.; COOLOGHAN, B. K. “Tell Me About Your Picture”: Using Drawings to Support Expressive Language in Children with Autism Spectrum Disorder. Communication Disorders Quarterly, v. 42, p. 3–11. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1525740119868440. Acesso em 29 out. 2022.

Published

2023-12-21

Issue

Section

ARTIGOS SOBRE EXPERIÊNCIAS DE ESTÁGIO NA EDUCAÇÃO BÁSICA