SUSTAINABLE CONSUMPTION BEHAVIOR - SLOW FASHION IN BRAZIL

COMPORTAMENTO DE CONSUMO SUSTENTÁVEL - SLOW FASHION NO BRASIL

Authors

  • Ítalo José de Medeiros Dantas Universidade de Otago/ Universidade Feevale
  • Lívia Juliana Silva Solino IFRN - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Aline Gabriel Freire IFRN - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Marcelo Curth de OliveirA Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n2.55-67

Keywords:

Slow fashion, Consumption, Fair trade, Sustainability, COSF Scale

Abstract

The interest in social justice and sustainability issues in the fashion industry has grown exponentially in recent years, given the concern for the worldwide preservation of the natural goods that remain on the earth and the valorization of professionals in the production chain. Slow fashion emerges as a relevant movement in this context. It seeks to slow down the mass industrial production of the fashion area that is currently known by overriding the valuing of quality and people who work throughout the production chain to the detriment of quantity and exploitation of natural resources. This paper aims to verify whether the five dimensions of the Consumer Orientation to Slow Fashion (COSF) scale fit satisfactorily to Brazil and then draw profiles of slow fashion product consumption in this exact scenario. Thus, we planned and applied a virtual questionnaire using the COSF scale with 414 volunteers from Brazil. We treated the collected data by exploratory and confirmatory factor analysis, k-means, structural equation modeling, and analysis of variance. As a result, we observed that the COSF scale did not thoroughly adjust to the Brazilian context. Thus, we identified three orientation profiles for slow fashion consumption: averse to exclusivity, highly, and low orientation.

Author Biographies

Ítalo José de Medeiros Dantas, Universidade de Otago/ Universidade Feevale

PhD student in Information Science at the University of Otago (New Zealand) and in Cultural Processes and Manifestations at Feevale University (Brazil); Master in Design from the Federal University of Campina Grande; Specialist in Communication, Semiotics and Visual Languages ​​from Braz Cubas University; and, graduated in Fashion Design from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (2019). He was a substitute professor in the area of ​​management and quality control processes in the clothing industry at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte - Campus Caicó between 2022 and 2023. His dissertation was selected for exhibition at the 35 Design Award from the Museu da Casa Brasileira, in the unpublished written works category. He presented articles, abstracts and essays, remotely, at conferences in countries such as Argentina, Canada, Spain, France, India, England, Italy, Portugal, Russia and Turkey. Multidisciplinary researcher with academic and professional interests in different areas, with an emphasis on Design, Fashion and Statistics, working mainly on the following topics: visual communication; morphology of artifacts; empirical studies; market research, focusing on consumption; statistical inference; and, exploratory data analysis.

LATTES:  http://lattes.cnpq.br/3950194171500432

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0710-6142

Lívia Juliana Silva Solino, IFRN - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Design de Moda pela Universidade Federal do Ceará (2011) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Atualmente é avaliador externo do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira e atua no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Caicó como coordenadora do CST em Design de Moda e como professora EBTT dos cursos de Design de Moda e Técnico em Vestuário. Tem experiência na área de Design de Moda, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento de produto, inovação, economia circular e sustentabilidade.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/6771346194407250

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2530-1144

Aline Gabriel Freire, IFRN - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professora. Engenheira Têxtil formada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Engenharia Têxtil do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Têxtil (UFRN). Especialista em Design de Moda pela Faculdade Unyleya. Estilista formada pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI). Graduanda em Design de Moda na UniFatecie. Pós Graduada em Engenharia de Segurança no Trabalho (UNP). Docente na Universidade Potiguar nas áreas de design de moda, têxtil e comunicação. Com experiência nas Instituições UFRN, IFRN e SENAI nos cursos técnicos em vestuário, em têxtil, em produção de moda, em produção de eventos de moda e superior de tecnologia em design de moda. Pesquisadora e extensionista nas áreas de modelagem sob a ótica da ergonomia, modelagem 3D, estudo das cores no processo criativo, inovação em materiais têxteis e tecnologia da informação e comunicação voltada ao estudo de moda. Docente embaixadora do Fashion Revolution em Natal/RN desde 2019.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/5189574591234126

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0365-227X

Marcelo Curth de OliveirA, Universidade Feevale

Possui doutorado em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), mestrado em Administração e Negócios pela Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), Pós-Graduado em Administração e Marketing pela Universidade Gama Filho, Pós-Graduado em Educação pela Faculdade (SENAC-RS) e pós-graduando em Mentoring Teacher Education (Universidade de Tampere - Finlândia) e graduação em Ciências do Desporto pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). É professor do PPG em Processos e Manifestações Culturais e do PPG em Administração da Universidade Feevale, atuando como pesquisador nos temas que envolvem o Marketing. Professor em nível de graduação e pós-graduação de disciplinas sobre Marketing Estratégico, Marketing de Relacionamento, Comportamento do Consumidor, Gestão e Empreendedorismo na Saúde e Esporte. Coordenador de curso em nível de pós-graduação (Lato Sensu) em Gestão Esportiva e do curso em Treinamento e Prescrição de Exercícios. Coordenador de projetos de inovação na área da Saúde com agências de fomento. Gestor de programas e projetos esportivos e de extensão. Editor temático da revista BASE na área de Marketing, identity, culture and sustainability. Coordenador temático dos GTTs de Marketing Esportivo e Modelagem de Negócios e Empreendedorismo da Associação Brasileira de Gestão Esportiva (ABRAGESP). Os temas de interesse de pesquisa são comportamento do consumidor, marketing de relacionamento e marketing estratégico.

LATTES: http://lattes.cnpq.br/9274460542090840

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9361-8373

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Published

2024-05-29

How to Cite

Dantas, Ítalo J. de M., Solino, L. J. S., Freire, A. G., & de OliveirA, M. C. (2024). SUSTAINABLE CONSUMPTION BEHAVIOR - SLOW FASHION IN BRAZIL: COMPORTAMENTO DE CONSUMO SUSTENTÁVEL - SLOW FASHION NO BRASIL. ix Sustentável, 10(2), 55–67. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2024.v10.n2.55-67