ENERGY SUSTAINABILITY IN PUBLIC SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2020.v6.n3.37-44

Keywords:

Photovoltaic, Energy sustainability, Viability, Public school

Abstract

Public and private schools that present opportunities for the pursuit of energy sustainability. In Brazil, photovoltaic technology is reduced due to high pollution rates and the possibility of integrating with the traditional grid. A research was carried out to evaluate the technical and economic feasibility for the installation of photovoltaic solar panels in two educational establishments in Concordia (SC). For the calculations were considered budget values with the technology supplier and the data collected in the buildings under study. It was related to the consumption of electricity inthe buildings and physical conditions of the establishments, such as possible positioning, layout of the panels in thecoverage and economic viability. The initial investment values presented by the technology provider equated similar results, for financial return after four years of installation, with greater viability in the construction of higher consumption. With the study we conclude that in the undertaking of higher consumption of electricity, with large areas of coverage, proved to be more viable for the use of this technology.

Author Biographies

Mari Aurora Favero Reis, Engenharia Civil; Universidade do Contestado (UnC), Campus de Concórdia. https://www.unc.br/

Possui graduação em Ciências Físicas e Biológicas pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1994), graduação em Física Licenciatura pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1997), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2004) e doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2019). Atualmente é professor titular da Universidade do Contestado, professor online de Metodologia da Pesquisa e pesquisadora. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física Clássica e Física Quântica; Mecânica e Campos, atuando principalmente nos seguintes temas: meio ambiente, ensino de física, sustentabilidade, energia solar e eficiência energética na Engenharia.

Paulo Reis Júnior, Mestrado no PMPECSA e professor na Universidade do Contestado. https://www.unc.br/

Paulo Reis Junior é graduado em Engenharia de Produção Faculdades (2014) e Especialização em Gestão de Pessoas e Desenvolvimento Organizacional (UCEFF). é estudante no Programa de Mestrado Profissional em Engenharia Civil, Sanitária e Ambiental (PMPECSA), pesquisador em Energia Solar e professor na Universidade do Contestado, com experiência Planejamento Estratégico, Gestão de Pessoas, Materiais de Construção, Resistência dos Materiais, Segurança no Trabalho, Modelagem Matemática, eficiência energética e energias renováveis.

Dirceu Lorivaldo Perin, Engenharia Civil; Universidade do Contestado (UnC), Campus de Concórdia. https://www.unc.br/

Dirceu Lorivaldo Perin graduação em Engenharia Civil na Universidade do Contestado e Licenciatura em Matemática. É pós-graduado em Educação Matemática (UnC) e atua como professor de Matemática na Educação básica.

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Published

2020-06-18

How to Cite

Reis, M. A. F., Reis Júnior, P., & Perin, D. L. (2020). ENERGY SUSTAINABILITY IN PUBLIC SCHOOL. ix Sustentável, 6(3), 37–44. https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2020.v6.n3.37-44