THE Use of Active Methodologies in Literacy and Reading Processes in Early Elementary Education
Keywords:
Literacy, Reading, Active Methodologies., LearningAbstract
This article investigates the use of active methodologies in literacy and literacy training in the early years of elementary school. These inseparable processes involve the acquisition of reading and writing skills. The research is based on Soares (2022, 2023), Tfouni (2010), Moran (2018, 2019), Avellar and Santos (2022), and Prodanov and Freitas (2013). Given the difficulty many children have in expressing themselves through reading and writing, the question is: do active methodologies contribute to literacy and literacy training? The qualitative field research used questionnaires applied to six teachers from the 1st to 3rd grades. The results indicate that such methodologies favor learning, making students more active and classes more dynamic.
References
AVELLAR, A. C.; SANTOS , M. S. . Aprendizagem ativa: metodologia aplicada no processo da alfabetização e letramento. Concilium, [S. l.], v. 22, n. 4, p. 28–43, 2022. DOI: 10.53660/CLM-276-305. Disponível em: <https://clium.org/index.php/edicoes/article/view/276>. Acesso em: 15 maio.
COSTA, Heron Salazar; SILVA, Sávio Oliveira da. A epistemologia da gamificação e seus desafios para a educação. Sobre Tudo, v. 14, n. 2, p. 52- 77, 2023.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
GOMES, G. S.; MOTA, M. V.. Metodologias Ativas na Prática Docente. CEAD - Coordenadoria de Educação Aberta, 2021.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.
MONTEIRO, E. S.; CORREIA, F. M.; NANTES, E. A. S.. Metodologias ativas e sua importância no processo de alfabetização de crianças. Research, Society and Development, v. 9. 2020.
MORAN, J; BACICH, L. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORAN, J. Metodologias ativas de bolso: como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo. Editora Brasil. 2019.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. De. Metodologias do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. - 2 ed. – Novo
Hamburgo: Fevale, 2013.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. - 7. ed. 6ª reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2023.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. – 1. ed., 7ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2022.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. – 3. ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. 9.ed. – São Paulo: Cortez, 2010.