THE Use of Active Methodologies in Literacy and Reading Processes in Early Elementary Education

Authors

Keywords:

Literacy, Reading, Active Methodologies., Learning

Abstract

This article investigates the use of active methodologies in literacy and literacy training in the early years of elementary school. These inseparable processes involve the acquisition of reading and writing skills. The research is based on Soares (2022, 2023), Tfouni (2010), Moran (2018, 2019), Avellar and Santos (2022), and Prodanov and Freitas (2013). Given the difficulty many children have in expressing themselves through reading and writing, the question is: do active methodologies contribute to literacy and literacy training? The qualitative field research used questionnaires applied to six teachers from the 1st to 3rd grades. The results indicate that such methodologies favor learning, making students more active and classes more dynamic.

Author Biographies

Allan Diêgo Rodrigues Figueiredo, Universidade Estadual do Piauí

PhD in Education from the Postgraduate Program in Education (PPGE), Federal University of Pernambuco, Education Center/Recife. Full professor of the Pedagogy Degree Course at the State University of Piauí (UESPI), Dr. Josefina Demes Campus, Floriano-PI. E-mail: allanfigueiredo@frn.uespi.br

Nicole Silva, Universidade Estadual do Piauí

Graduated in Pedagogy from the State University of Piauí (UESPI), Dr. Josefina Demes campus, Floriano-PI. E-mail: nicolecs859@gmail.com

 

References

AVELLAR, A. C.; SANTOS , M. S. . Aprendizagem ativa: metodologia aplicada no processo da alfabetização e letramento. Concilium, [S. l.], v. 22, n. 4, p. 28–43, 2022. DOI: 10.53660/CLM-276-305. Disponível em: <https://clium.org/index.php/edicoes/article/view/276>. Acesso em: 15 maio.

COSTA, Heron Salazar; SILVA, Sávio Oliveira da. A epistemologia da gamificação e seus desafios para a educação. Sobre Tudo, v. 14, n. 2, p. 52- 77, 2023.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

GOMES, G. S.; MOTA, M. V.. Metodologias Ativas na Prática Docente. CEAD - Coordenadoria de Educação Aberta, 2021.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

MONTEIRO, E. S.; CORREIA, F. M.; NANTES, E. A. S.. Metodologias ativas e sua importância no processo de alfabetização de crianças. Research, Society and Development, v. 9. 2020.

MORAN, J; BACICH, L. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

MORAN, J. Metodologias ativas de bolso: como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo. Editora Brasil. 2019.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. De. Metodologias do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. - 2 ed. – Novo

Hamburgo: Fevale, 2013.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. - 7. ed. 6ª reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2023.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. – 1. ed., 7ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2022.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. – 3. ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. 9.ed. – São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2025-07-30