TRAINING COURSES: EXPERIENCES WITH READING AND LITERARY WRITING IN THE CONTEXT OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE

Authors

Keywords:

Introduction to teaching, Pedagogical Residency in Portuguese, Teaching reading and writing

Abstract

This text is about experiences of a resident in the Pedagogical Residency Program (PRP), in the context of initiation to teaching in Portuguese, during the training in a Degree in Lettres - Portuguese and Spanish at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Its objective is reflecting on the activities carried out in the Program, based on experiences at the school called Governador Barbosa Lima, on observations and personal reflections, aiming to transpose academic learning into everyday teaching practice, when approaching the conduct of classes, activities and assessments. Furthermore, this report discusses the conception and execution of a teaching project involving the creation of a book of stories and poems during the Program's classes. The relevance of the Pedagogical Residency is also highlighted as an enriching component of the academic and professional training of undergraduates, providing a significant immersion in the school environment, especially for those who have not yet had the opportunity to experience practice in the classroom.

Author Biographies

Ewerton Ávila dos Anjos Luna, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professor de Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Trabalho de Conclusão de Curso na Universidade Federal Rural de Pernambuco

Dawsley Mario Silva Filho, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Licenciado em Letras pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atualmente é professor de Língua Portuguesa e Produção Textual para ensino médio no Educandário Carlos

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

AZEVEDO, B. A. Quem conta um conto aumenta um ponto: histórias criadas a partir de ditados populares. 2. ed. Belo Horizonte: Editora Gutenberg, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

ESCOLA GOVERNADOR BARBOSA LIMA. Livro fruto das produções textuais dos alunos do 6º ano A. Recife. 05 set. 2023. Instagram: @escolagov.barbosalima. Disponível em https://www.instagram.com/p/Cw0auiWs5sR/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 16 jan. 2024.

ESCOLA GOVERNADOR BARBOSA LIMA. Finalização do período de regência do residente Mario, da UFRPE. Recife. 21 set. 2023. Instagram: @escolagov.barbosalima. Disponível em https://www.instagram.com/p/CxdpjB2rAef/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 17 jan. 2024.

FREIRE, P. A importância do ato de Ler: em três artigos que se completam. 44 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio De Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio De Janeiro; São Paulo: Paz E Terra, 2019.

Grupo Autêntica. Ditados populares inspiram poemas e contos para jovens. C2024. Disponível em: https://grupoautentica.com.br/fique_por_dentro/releases/ditados-populares-inspiram-poemas-e-contos-para-jovens/213. Acesso em: 12 jan. 2024.

LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Universidade Federal Rural de Pernambuco. Edital Interno Nº 33/2022. [Processo para Seleção de Residentes do Programa de Residência Pedagógica/UFRPE 2022]. Recife, set. 2022.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo, SP: Cortez: Autores Associados, 1986.

Published

2024-07-11