Reception actions developed within the scope of the Pedagogical Residency Program:

games as promoters of social interactions

Authors

Keywords:

games, reception, Pedagogical Residency Program, mental health, mathematics education

Abstract

The aim of this text is to present the organization and implementation of mathematical games and a workshop, as an action to welcome PRP to students at a country school in the interior of Minas Gerais. The option for games and workshops is related to their potential to promote social interactions, which contribute to students' mental health and cognitive development. The results showed that students became intensely involved in the proposed games and workshop, through social interactions, often heated, but guided by mutual respect. For residents, the gains are related to the acquisition of practical knowledge.

Author Biographies

Edmilson Torisu, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é professor do Departamento de Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da mesma instituição.

Mr., Universidade Federal de Ouro Preto

Graduando do curso de licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto.

Rhilary Marcos Amorim Nogueira, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto.

References

ANDRADE, R. C. DE.; MOREIRA, D. P. da S. M. (2022). Avaliação escolar pós-pandemia: pesquisa com os professores. Revista Campo Da História, v. 7, n. 1, p. 153–166, 2022. Disponível em: https://ojs.campodahistoria.com.br/ojs/index.php/rcdh/article/view/31/36

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Edital nº 06/2018 CAPES. Programa Residência Pedagógica.

CAPES: 2018. 21 p.

FERREIRA, A.B.H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, s.d.

GRANDO, R.C. (2000). O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2000.

https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2446/2856

RAUPP, A.D. Educação matemática: processos interativos em situações de jogo no ensino fundamental. Passo Fundo, RS, 2009. 137p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2009.

SILVA, A. A da et al. O ensino da matemática através da ludicidade – II CONEDU , 2015.

SILVA, D. F. DA.; ROMÃO, E. C. A importância dos jogos matemáticos como recurso metodológico de ensino. Espacios, v. 37, n. 2, p. E-2, 2016.

SILVA, S. M. DA.; ROSA, A. R. O impacto da covid-19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Revista Prâksis, v. 2, p. 189–206, 2021. Disponível em:

https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2446/2856

Published

2024-07-11

Issue

Section

ARTIGOS DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA