Reception actions developed within the scope of the Pedagogical Residency Program:
games as promoters of social interactions
Keywords:
games, reception, Pedagogical Residency Program, mental health, mathematics educationAbstract
The aim of this text is to present the organization and implementation of mathematical games and a workshop, as an action to welcome PRP to students at a country school in the interior of Minas Gerais. The option for games and workshops is related to their potential to promote social interactions, which contribute to students' mental health and cognitive development. The results showed that students became intensely involved in the proposed games and workshop, through social interactions, often heated, but guided by mutual respect. For residents, the gains are related to the acquisition of practical knowledge.
References
ANDRADE, R. C. DE.; MOREIRA, D. P. da S. M. (2022). Avaliação escolar pós-pandemia: pesquisa com os professores. Revista Campo Da História, v. 7, n. 1, p. 153–166, 2022. Disponível em: https://ojs.campodahistoria.com.br/ojs/index.php/rcdh/article/view/31/36
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Edital nº 06/2018 CAPES. Programa Residência Pedagógica.
CAPES: 2018. 21 p.
FERREIRA, A.B.H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, s.d.
GRANDO, R.C. (2000). O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2000.
https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2446/2856
RAUPP, A.D. Educação matemática: processos interativos em situações de jogo no ensino fundamental. Passo Fundo, RS, 2009. 137p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2009.
SILVA, A. A da et al. O ensino da matemática através da ludicidade – II CONEDU , 2015.
SILVA, D. F. DA.; ROMÃO, E. C. A importância dos jogos matemáticos como recurso metodológico de ensino. Espacios, v. 37, n. 2, p. E-2, 2016.
SILVA, S. M. DA.; ROSA, A. R. O impacto da covid-19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Revista Prâksis, v. 2, p. 189–206, 2021. Disponível em:
https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2446/2856