THE VALUE OF MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

BECOMING AN EDUCATOR

Authors

Keywords:

Observation, Internship Reports, Teaching Knowledge, Teacher Identity

Abstract

This text emerges from the development of the Mandatory Curricular Internship Report I in the field of Early Childhood Education. Its objective is to present the concept and importance of the Mandatory Internship, as well as to document the experiences lived during the observation period conducted in a municipal Early Childhood Education institution, which served as the internship site for students from the Federal University of Jataí. The focus of the observation was on Maternal 1A group, consisting of twenty children between the ages of two and three. The results obtained underscore the significance of documenting the experiences lived, describing and analyzing daily activities in the educational environment as a fundamental means to enhance our practice as educators, build pedagogical knowledge, and contribute to the development of our professional identity as educators.

Author Biographies

Laís Leni Oliveira Lima , Universidade Federal de Jataí

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). É professora da Universidade Federal de Jataí (UFJ) no Curso de Pedagogia e Mestrado em Educação da Universidade Federal de Jataí (PPGE/UFJ). 

Tácio Assis Barros, Universidade Federal de Jataí

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Jataí (UFJ) e membro do grupo de pesquisa Núcleo de Formação Docente e Prática de Ensino (NUFOPE) e da equipe editorial da revista Itinerarius Reflections (UFJ). 

References

ARCE, A. (Org.). Trabalho pedagógico com crianças de até três anos. Campinas, SP, Alínea, 2014.

ARCE, A. É possível falar em pedagogia histórico crítica para pensarmos a educação infantil? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9695/708> Acesso em: 20 jul. 2023

BRASIL, Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. D.O.U, Poder executivo, Brasília, 26 set. 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm> Acesso em: 07 jun. 2023.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a Pedagogia Histórico-crítica. 5.ed. rev. – Campinas, SP: Autores Associados, 2012. (Coleção educação contemporânea).

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 2 ed. Reimp. Rio de Janeiro: E.P.U., 2022. 112 p.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v.3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2005/2006.

PIMENTA, S. G. O Estágio Supervisionado na Formação de Professores: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

OSTETTO, L. E. O Estágio Curricular no processo de tornar-se professor. In: OSTETTO, L. E. (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 127-138.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico­Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SILVA, N. R. G. Estágio Supervisionado em Pedagogia. Campinas, SP: Alínea, 2011.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JATAÍ. Plano de Ensino de Estágio Curricular Obrigatório I: Educação Infantil. Curso de Pedagogia, 2023, p.1-8.

Published

2023-12-21

Issue

Section

ARTIGOS SOBRE EXPERIÊNCIAS DE ESTÁGIO NA EDUCAÇÃO BÁSICA