THE VALUE OF MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
BECOMING AN EDUCATOR
Keywords:
Observation, Internship Reports, Teaching Knowledge, Teacher IdentityAbstract
This text emerges from the development of the Mandatory Curricular Internship Report I in the field of Early Childhood Education. Its objective is to present the concept and importance of the Mandatory Internship, as well as to document the experiences lived during the observation period conducted in a municipal Early Childhood Education institution, which served as the internship site for students from the Federal University of Jataí. The focus of the observation was on Maternal 1A group, consisting of twenty children between the ages of two and three. The results obtained underscore the significance of documenting the experiences lived, describing and analyzing daily activities in the educational environment as a fundamental means to enhance our practice as educators, build pedagogical knowledge, and contribute to the development of our professional identity as educators.
References
ARCE, A. (Org.). Trabalho pedagógico com crianças de até três anos. Campinas, SP, Alínea, 2014.
ARCE, A. É possível falar em pedagogia histórico crítica para pensarmos a educação infantil? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9695/708> Acesso em: 20 jul. 2023
BRASIL, Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. D.O.U, Poder executivo, Brasília, 26 set. 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm> Acesso em: 07 jun. 2023.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a Pedagogia Histórico-crítica. 5.ed. rev. – Campinas, SP: Autores Associados, 2012. (Coleção educação contemporânea).
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 2 ed. Reimp. Rio de Janeiro: E.P.U., 2022. 112 p.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v.3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2005/2006.
PIMENTA, S. G. O Estágio Supervisionado na Formação de Professores: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
OSTETTO, L. E. O Estágio Curricular no processo de tornar-se professor. In: OSTETTO, L. E. (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 127-138.
SAVIANI, D. Pedagogia HistóricoCrítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SILVA, N. R. G. Estágio Supervisionado em Pedagogia. Campinas, SP: Alínea, 2011.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE JATAÍ. Plano de Ensino de Estágio Curricular Obrigatório I: Educação Infantil. Curso de Pedagogia, 2023, p.1-8.