THE IMPLEMENTATION PROCESSES AND CHALLENGES OF THE PROGRAM: “GOIÁS TEC – HIGH SCHOOL AT THE REACH OF ALL”

Authors

Keywords:

State School Program, Educational Technology, Learning

Abstract

The Program  GOIÁS TEC – Ensino Médio ao alcance de todos ( Goiás Tec - High School at the reach of all) offers regular high school with the use of technological tools, consisting of classes taught by teachers qualified in specific areas of knowledge, transmitted via satellite in real time to students who will be in the interactive classroom of their community. The purpose of the program is the implement High School by Technological Mediation in districts, rural areas and regions with difficult access or that lack teachers with the right qualifications. For that matter, this research aimed to make statements about the possible contributions of this program to the students participating in rural areas of Quirinópolis, Goiás. The exploratory research was carried out through a questionnaire, with multiple choice questions and open questions applied to students, using Google Forms as a tool. When analyzing the answers, we verified some positive points: the qualification of teachers and the possibility of reviewing the classes at home at another time. As for the negative points, the students mentioned: the doubts in some contents, It was also reported that some students did not adapt to the teaching method, in addition to the poor quality of the internet and lack of electricity at schools, during the transmission of classes. Given this scenario, for a good performance of this teaching model, we believe that there should be daily pedagogical monitoring and technical monitoring, throughout the execution process in the school period, so that the problems would be solved, if they arised.

Author Biographies

Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Universidade Estadual de Goias- UEG

Pós-doutora e doutora pela PUC de Campinas (2021). Docente Permanente do Programa de Pós-graduação-Mestrado Profissional em Ensino de Ciências (PPEC), na Universidade Estadual de Goiás (UEG). Tem experiência na Educação nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, ensino de ciências e biologia. Atualmente é docente na Universidade Estadual de Goiás, campus Sudoeste, Sede em Quirinópolis, GO.

Juliana Simião Ferreira , Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Ecologia e Evolução pela UFG (2013). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências na Universidade Estadual de Goiás (UEG). Tem experiência na área de Ecologia aquática; Ensino de Ciências; Ensino por investigação e Popularização da Ciência. Atualmente é docente na Universidade Estadual de Goiás, campus Anápolis, GO.

Udna Lemos Torres, Escola Estadual da Polícia Militar Dr. Pedro Ludovico

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás (2007) e em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2015). Pós-graduada em Docência e Inovação na Educação Básica pela Universidade Estadual de Goiás (2022). Atualmente é professora na Escola Estadual da Polícia Militar Dr. Pedro Ludovico. Quirinópolis, GO.

References

BATISTA, B. et al. Técnicas de recolha de dados em investigação: Inquirir por questionário e/ou inquirir por entrevista. Reflexões em torno de Metodologias de Investigação: recolha de dados, v. 2, p. 13-36, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 abr, 2022.

BRASIL.Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 10 maio, 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 22, out 2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei número 13.005/2014, 25 de junho de 2014. Disponível em: PNE – Plano Nacional de Educação - Plano Nacional de Educação - Lei n° 13.005/2014 (mec.gov.br) Acesso em: 20 jul, 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012002.pdf>. Acesso em: 23 fevereiro 2022.

CASTRO, Amélia H. O professor e o mundo contemporâneo, 2004.

EBERT, Jonas Fynboe et al. or web-based questionnaire invitations as a method for data collection: cross-sectional comparative study of differences in response rate, completeness of data, and financial cost. Journal of medical Internet research, v.20, n. 1, p. e24, 2018.

FALEIROS, Fabiana et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 25, 2016.

FIALHO, W. C. G. As dificuldades de aprendizagem encontradaspor alunos no ensino de biologia. Praxia. Volume 1. jan., 2013.

FIALHO, W. C. G., Mendonça, S., & Ferreira, J. S. (2021). Formação docente em Goiás para escolas de tempo integral no ensino fundamental. Linhas Crí¬ticas, 27, e39614. https://doi.org/10.26512/ lc27202139614.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2022.

GOIÁS. Lei n0 20.802 de 08 de julho de 2020. Programa Goiás TEC- Ensino Médio ao Alcance de todos. Disponível em:

https://legisla.casacivil.go.gov.br/api/v2/pesquisa/legislacoes/103262/Acesso em 10 set 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo brasileiro de 2018. Rio de Janeiro: IBGE. 2020.

_____. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PnadC, de 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. Ed. Cortez. 2ª ed. 2013.

MUTEPFA, Magen Mhaka; TAPERA, Roy. Traditional survey and questionnaire platforms. Handbook of research methods in health social sciences. p. 541-558, 2019

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Educa. Lisboa, 2002.

SEDUC. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência do Ensino Médio. Projeto Goiás Tec – Ensino Médio ao Alcance de Todos, Goiânia, 2019.

TRIPP, D. (2005). Pesquisaação: uma introdução metodológica.

Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez.

VERGARA, Sylvia Constant. Artigo Estreitando relacionamento na

educação a distância Cadernos EBAPE.BR. Volume V. jan., 2007.

Published

2023-12-21