GRAMMARS: TYPES, ANALYSIS AND TEACHING OF PERSONAL PRONOUNS

Authors

Keywords:

Grammar Teaching, Linguistic Variation, Personal Pronouns, Pedagogy of Linguistic Variation

Abstract

We address several ways of perceiving the term grammar (cf. ANTUNES 2007) and how personal pronouns are dealt with in grammar textbooks commonly used in schools in order to propose a teaching approach from the methodological perspective of linguistic variation pedagogy (cf. BORTONI-RICARDO 2005, 2011, 2014, 2021 and FARACO 2008, 2015, ZILLES & FARACO, 2017). The present article is divided in two axes: i) the use of the term grammar in some normative and linguistic conceptions (cf. FARACO 2008, 2022) and ii) the description of personal pronouns in school grammars (cf. LOPES, OLIVEIRA and CARVALHO 2016). In the first axis, we present different theoretical concepts about the term grammar and in the second axis, we consider the term as a grammatical compendium to make a description of personal pronouns in school grammars. We seek to point out the superficial way in which pronouns are approached in these compendia without a linguistic basis. And we seek to bring subsidies to establish how basic education teachers can understand the term grammar and its applicability in the language within the daily life of speakers, based on the use of pronouns. In this sense, we present the application of a workshop on stylistic variation in the communicative process based on texts of diversified genres. In it, students identify the variable forms of pronoun use (straight and oblique pronouns) through the bias of stylistic variation according to the more or less formal level of language (Severo, 2014 and da Hora, 2014). Finally, we present the results of the workshop discussions and comments on a teaching perspective based on variation.

Author Biographies

Simone Azevedo Floripi, Universidade Tecnologica Federal do Paraná

Doutora em linguística pela UNICAMP, Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), vinculada ao PROFLETRAS (Universidade Federal de Uberlândia).

Giovani Fama, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em linguística pela Universidade Federal de Uberlândia, professor da Secretaria de Estado de Educação do DF.

 

References

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho / Irandé Antunes. - São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando "o pó das ideias simples". São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

BAGNO, Marcos. Língua, história e sociedade: breve retrospecto da norma-padrão brasileira. In: BAGNO, Marcos (org.). Lingüística da norma. São Paulo: Loyola, 2002.

BECHARA, Evanildo. / Evanildo Bechara. - 1. ed. - 5. reimpr. - Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

CEGALLA, Domingos Paschoal. Novíssima gramática da língua portuguesa / Domingos Paschoal Cegalla. - 48.ed. rev. - São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 2008.

COSTA, J. E FIGUEIREDO SILVA, M. C. Studies on Agreement. John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, 2006.

CUNHA, Celso. Nova gramática do português contemporâneo / Celso Cunha e Luís F. Lindley Cintra. - Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

CYRANKA, Lucia F. Mendonça. A pedagogia da variação linguística é possível. In: FARACO, Carlos Alberto [et al]. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo, Parábola Editorial, 2015.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo, Parábola Editorial, 2008.

FARACO, C. A.. Norma-padrão e ensino de português no Brasil. Palavras - revista em linha, v. 4, p. 45-56, 2021

FARACO, C. A. & ZILLES, A. M. Para conhecer norma linguística. São Paulo, Contexto, 2017.

HORA, Demerval da. Estilo: uma perspectiva variacionista. In: variação estilística – reflexões teórico-metodológicas e proposta de análise. Edair Maria Görski, Izete Lehmkuhl Coelho e Christiane Maria Nunes de Souza (orgs.). Coleção Linguística. V3. Florianópolis: Insular. 2014.

KENEDY, Eduardo. Curso básico de linguística gerativa. São Paulo. Editora Contexto, 2013.

LOPES, Célia Regina dos Santos; OLIVEIRA, Thiago Laurentino de; CARVALHO, Bruna Brasil Albuquerque de. A expressão da 2ª pessoa do singular: variação e percepção numa abordagem experimental. In: TODAS AS LETRAS, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 117-132, maio/ago. 2016 http://dx.doi.org/10.15529/1980-6914/letras.v18n2p117-132.

MORATO, G. F. de F. Monitoramento linguístico: uma proposta de ensino baseada na sociolinguística educacional a partir dos pronomes pessoais. 2019. 220 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.677.

NICOLA, José de. Gramática Contemporânea da Língua Portuguesa / José de Nicola, Ulisses Infante - São Paulo: Scipione, 1997.

SANTANA, J. M. C. P. Que norma ensinar na escola? O ensino-aprendizagem do preenchimento do objeto direto como fenômeno variável. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues (org.) Gramática, variação e ensino: diagnose & propostas pedagógicas. Rio de Janeiro: Letras UFRJ, 2017.

VIEIRA, F. E. ; FARACO, C. A. . Escrever na Universidade: gramática da norma de referência. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2022. v. 1. 264p

SARMENTO, Leila Lauar. Gramática em Textos. São Paulo: Moderna, 2005.

SEVERO, Cristine Gorski. Estilo, variação linguística e discurso. In: variação estilística – reflexões teórico-metodológicas e proposta de análise. Edair Maria Görski, Izete Lehmkuhl Coelho e Christiane Maria Nunes de Souza (orgs.). Coleção Linguística. V3. Florianópolis: Insular. 2014.

Published

2023-07-31

Issue

Section

ARTIGOS DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA