THE PROJECT READING IS GREAT
Keywords:
Reading, Reader Formation, TheaterAbstract
The purpose of this article is to socialize a sequence of experiences carried out in the classroom through the development of the project to encourage reading and the formation of readers through theater, whose title is Ler é Legal. The project has been developed in Portuguese language classes since 2016, in Elementary School – Final Years and High School at EBB Bertino Silva and EEB Silva Jardim, from the public school system in Santa Catarina. It adopted action-research methodology (THIOLLENT, 1985). Through this project, literary reading and training of literary readers were encouraged through the retextualization of the source text and the dramatization of the same for the other students of the school.
References
BRASIL, Lei no 10.402, de 8 de janeiro de 2002: Institui o Dia Nacional do Livro Infantil, a ser comemorado, anualmente, no dia 18 de abril, data natalícia do escritor Monteiro Lobato. Disponível em: https://www.soleis.adv.br/livroinfantildia.htm. Acesso em: 18 de jul. de 2021
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ______. CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.
CALZAVARA, Rosemari Bendlin. Encenar e ensinar o texto dramático na escola. Revista Científica da FAP. Curitiba, v.4, n.4, jul./dez., 2009, p. 149-154.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2021.
DOSTOIÉVSKI, Fiódor. O ladrão honesto e outros contos. [organização e tradução Cecília Rosas]. – São Paulo: Kalinka. 2018
FAILLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil. 5. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. 327 p. Disponível em: https://docplayer.com.br/214100293-Retratos-da-leitura-no-brasil-zoara-failla-organizadora.html. Acesso em: 10 out. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. Ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRANEIRO, Vic Vieira. Como usar o teatro na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2020.
LOBATO, Monteiro. Reinações de Narizinho. 2. ed. São Paulo: Globinho, 2008. 155 p. (1). Ilustrações: Paulo Borges.
MACHADO, Assis. Missa do galo e outros contos de Machado de Assis.1ª Ed. Editora do Brasil. 2017
MIRANDA, Juliana Lourenço et al. Teatro e a escola: funções, importâncias e práticas. Revista CEPPG: CESUC, Catalão, ano XI, n. 20, p. 172-181, jan. 2009. Disponível em: http://www.portalcatalao.com/painel_clientes/cesuc/painel/arquivos/upload/temp/a1129237b55edac1c4426c248a834be2.pdf. Acesso em: 11 jul. 2021.
GACILIANO, Ramos de. Vidas Secas.135ª Ed. Record.2003
PERROTTI, Edmir. Leitores, ledores e outros afins: (apontamentos sobre a formação ao leitor). In: PRADO, Jason; CONDINI, Paulo (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Argus, 1999. p. 31-43. Disponível em: https://visionvox.net/biblioteca/ e/Edmir_Perrotti_Leitores,_Ledores_E_Outros_Afins.pdf. Acesso em: 15 jul. 2022.
PROUST, Marcel. Sobre a leitura. Campinas: Pontes, 4. Ed. 2003.
ROCHA, Ruth. A menina que não era maluquinha e outras histórias. São Paulo: Melhoramentos, 2006. 39 p. Ilustrações: Mariana Massarani.
SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton. Conhecimento Escolar e Luta de Classes: a Pedagogia Histórico-Crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021. 369 p.
SOUZA, Mônica de; RAMOS, Adriana. Lendas Medievais: Mordred, o cavaleiro traidor. São Paulo: FTD, 0. 26 p. Ilustrações: Roberto Matins e Tony.
SOUZA, Mônica de; RAMOS, Adriana. Lendas Medievais: O mago Merlim. São Paulo: FTD, 0. 26 p. Ilustrações: Roberto Matins e Tony.
SOUZA, Mônica de; RAMOS, Adriana. Lendas Medievais: O rei Artur. São Paulo: FTD, 0. 26 p. Ilustrações: Roberto Matins e Tony.
SOUZA, Mônica de; RAMOS, Adriana. Lendas Medievais: Sir Lancelot. São Paulo: FTD, 0. 26 p. Ilustrações: Roberto Matins e Tony.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.