COLLABORATIVE LEARNING IN REMOTE TEACHING: PRODUCTION AND TEACHING OF CLASSES IN FRENCH LANGUAGE FOR THE 3RD YEAR OF HIGH SCHOOL IN THE COLLEGE OF APPLICATION (CA-UFSC)
PRODUÇÃO E MINISTRAÇÃO DE AULAS NO 3º ANO DE ENSINO MÉDIO NO COLÉGIO DE APLICAÇÃO (CA-UFSC)
Keywords:
Estágio supervisionado, Ensino-aprendizagem colaborativa, Inter-relacionamento, Relato de experiênciaAbstract
This paper was developed based on the experiences lived during the period of the COVID-19 pandemic, when the teaching institutions were performing their activities remotely. The purpose of this paper is to reflect briefly on the collaborative teaching-learning process, focusing on the relationships between the supervising teacher of the internship, the head teacher of the subject *** of the College *** and the two interns throughout the experiences lived for the realization of two projects that were important parts of the activities developed in internships I and II. Our goal is, from the interrelationship of the agents involved, to reflect on how the elements of the concepts of collaborative teaching-learning are inserted in the context of these two relationship blocks. In this way, we try to establish a parallel between our experiences in the production of one of the projects and elements of collaborative learning. To do so, we drew on theorists such as Selma Garrido Pimenta, José Carlos Libâneo, Marta Kohl Oliveira, Alcino Silva, Christian Puren, to think about the process of collaborative teaching-learning in our professional and personal formation.
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 15 fev. 2022.
DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/FjYPg5gFXSffFxr4BXvLvyx/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 25 fev. 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, nº 24, 2004.
PEREIRA, José Aparecido. O ensino com ênfase na aprendizagem colaborativa - reflexão sobre uma experiência na disciplina de teoria do conhecimento. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 1-13, jul.-dez. 2020. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ ojs/index.php/porescrito/article/view/30993/26339>. Acesso em: 24 fev. 2022.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção docência em formação. Séries saberes pedagógicos).
PUREN, Christian. Approche communicative et perspective actionnelle, deux organismes méthodologiques génétiquement opposés... et complémentaires. Disponível em: <https://www.christianpuren.com/ mes-travaux/2014a/>. Acesso em: 20 fev. 2022.
PUREN, Christian. De l'approche par les tâches à la perspective co-actionnelle. Actes du XXVe Congrès de l'APLIUT, 5-7 juin 2003, Auch, Les Cahiers de l'APLIUT (revue de l'Association des Professeurs de langues des Instituts Universitaires de Technologie), vol. XXIII, n° 1, fev. 2004, p. 10-26. Disponível em: 2004a - Site de didactique des langues-cultures (christianpuren.com). Acesso em: 20 fev. 2022.
RESOLUÇÃO NORMATIVA Nº 73/2016/CUn, DE 7 DE JUNHO DE 2016. Disponível em: <http://portal.estagios.ufsc.br/files/2016/06/RN-73_CUn_2016.pdf>. Acesso em 24 fev. 2022.
ROLDÃO, M. Colaborar é preciso: questões de qualidade e eficácia no Trabalho dos professores, In: Dossier. Trabalho colaborativo dos professores, Revista Noesis, nº 71, 2007, p. 24-29.