IN THE INTERIOR OF AMAZONAS: TEACHING AND LEARNING IN THE PLAYFUL COEXISTENCE OF PEDAGOGY

ENSINAR E APRENDER NA CONVIVÊNCIA LÚDICA DA PEDAGOGIA

Authors

Keywords:

Teachers; Training; Learning; Thinking.

Abstract

This article aims to report facts of learning constructed in light of the experience of teacher training, in the interior of the state of Amazonas, more specifically, in the city of Uarini, in the Pedagogy class of the National Plan for Training Teachers of Basic Education (PARFOR). The intention was to present new methodologies and practices related to geography in the initial and final years of elementary school, as reformulations in new professional realities, since teachers/students exercise the teaching profession in the riverside areas of the aforementioned municipality. To analyze the training process of pedagogy students of Parfor/Uarini-AM, in order to contribute to more significant learning. The methodology initially describes how the meeting of teacher-trainer and teacher-students took place, based on dialogue, discovery, and the reciprocal relationship that allowed for a discussion about suggested strategies, such as motivating teaching practices, promoting learning with students from riverside schools. The results were possible through practical teaching of the concrete material: macaca (geographic hopscotch) to understand the spatial reality of Uarini, with the incisive participation of Pedagogy students. In the learning spaces of critical readings, creative practices, motivation, constructions and formative dialogues, professional and personal experiences were shared. A formative and constructive dialogue in the light of authors such as: Cavalcanti (2005), Zanatta (2005), Kaercher (2014) and Freire (1996).

Author Biographies

  • Mateus de Souza Duarte, Secretaria de Educação do Amazonas- Parintins/AM

    Doutorando no Programa de Pós-graduação em Ensino, na linha de pesquisa II Práticas Pedagógicas no Ensino de Ciências e Matemática, na Rede Nordeste de Ensino- RENOEN, na Universidade Federal de Sergipe- UFS, polo São Cristóvão- Sergipe- SE. Mestre em Educação em Ciências na Amazônia, na linha de pesquisa II Ensino de Ciências: Epistemologias, Divulgação Científica e Espaços Não Formais- PPGEECA- Universidade do Estado do Amazonas- UEA, Manaus- AM, 2019. Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas- UEA, Parintins- AM, 2016. Atualmente sou professor do Atendimento Educacional Especializado -AEE/ SEDUC/

     

  • Ronara Viana Cordovil, SEDUC- Amazonas

    Pedagoga concursada pela SEDUC (2018), Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia - PPGECA (2016 à 2018). Possui graduação em Pedagogia pelo Centro de Estudos Superiores de Parintins (2014). Durante a graduação foi voluntaria de iniciação científica da Universidade do Estado do Amazonas (PAIC), Programa de Monitoria da Universidade do Estado do Amazonas (UEA/2012) e Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/2014). Atuou como professora de Reforço Escolar programa desenvolvido pela Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino / SEDUC (2012 à 2014). Foi professora SESC ler - Serviço Social do Comercio / Parintins/AM (2015 á 2016). Foi Professora Assistente pelo curso de pós-graduação em Letramento Digital, ofertado pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA/2018 á 2020) em parceria com a Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino (SEDUC), Professora Substituta pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM/2019) e Professora Formadora do PARFOR (2019, 2020 e 2021). Pode-se dizer que tem experiência na área de Educação, formação de professores com ênfase em nos seguintes temas: Metodologias de Ensino aprendizagem em Ensino de Ciências, Ensino de geografia, Ensino de História. Língua Portuguesa. Ludicidade. Educação psicomotora. Alfabetização. Qualidade de vida. Professores. Pedagogos. Prática pedagógica. Educação do Campo.

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Published

2025-07-30