Inclusive Education in the English Language classroom

the student-teaching experience towards questioning and ressignification

Authors

Keywords:

Inclusive Education, English Teaching, Teacher Training

Abstract

This paper presents a report of a teaching experience during the Supervised Curricular Teaching Practice of the undergraduate course in English at the Colégio de Aplicação of the Federal University of Santa Catarina. The student-teachers developed activities using non-verbal resources (drawings) aiming at the inclusion of a student with Autism Spectrum Disorder (ASD). Therefore, a bibliographic study regarding Foreign Language teaching for students with ASD and the impact of drawing activities on these students was conducted. Finally, the authors proposed a discussion about the urge for teacher education practices from an inclusive perspective, which considers the individualities of the subjects in the classroom to promote inclusion.

Author Biographies

  • Hamilton de Godoy Wielewicki, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor at the Department of Teaching Methodology at the Federal University of Santa Catarina. He holds a PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul and a Master's in Letters and a degree in Social Communication from the Federal University of Santa Maria.

  • Vítor Pluceno Behnck, Universidade Federal de Santa Catarina

    Licenciado em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina e Mestrando em Inglês: Estudos Linguísticos na mesma Universidade. Atuou como Professor Substituto (2023) e estagiário (2022) de Língua Inglesa nos Anos Finais do Ensino Fundamental no Colégio de Aplicação.

References

BENESCH, S. Needs Analysis and Curriculum Development in EAP: An Example of a Critical Approach. TESOL Quarterly, v.30, n.4, 1996, pp. 723-738.

EIGSTI, I. M.; MARCHENA, A. B.; SCHUH, J. M.; KELLEY, E.; Language acquisition in autism spectrum disorders: A developmental review. Research in Autism Spectrum Disorders, v. 5, n. 2, p. 681-691, abr./jun. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2010.09.001. Acesso em 26 set. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021. 70 ed.

LANTOLF, J. P.; THORNE, S. L. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford: Oxford University Press, 2006.

LORD, C.; COOK, E. H.; LEVENTHAL, B.; AMARAL, DAVID G. Autism Spectrum Disorders. Neuron, vol. 28, pp. 355–363. November 2000. Disponível em: https://www.cell.com/neuron/pdf/S0896-6273(00)00115-X.pdf. Acesso em 25 out. 2022.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Definição - Transtorno do Espectro Autista (TEA) na criança. Disponível em: https://linhasdecuidado.saude.gov.br/portal/transtorno-do-espectro-autista/definicao-tea/. Acesso em: 27 set. 2023.

ORTEGA, F. O sujeito cerebral e o movimento da neurodiversidade. Mana: Estudos de Antropologia Social, v.14, n.2, 2008, pp.477-509. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/TYX864xpHchch6CmX3CpxSG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 27 mar. 2023.

PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, n. 33, pp 143-156, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/VNnyNh5dLGQBRR76Hc9dHqQ/?lang=pt&format=html. Acesso em 27 mar. 2023.

SWAIN, M. Communicative competence: some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development. In: GASS, S.; MADDEN, C. Input in second language acquisition. Cambridge: Newbury House, 1985, pp. 235-253.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Colégio de Aplicação. Proposta pedagógica de inclusão educacional do Colégio de Aplicação/UFSC. Florianópolis, 2014. Disponível em: https://capl.paginas.ufsc.br/files/2020/08/Proposta-Pedag%C3%B3gica-de-Inclus%C3%A3o-Educacional.pdf. Acesso em 16 nov. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Proposta Pedagógica para Estudantes Público-alvo da Educação Especial: a coletividade como fator de promoção de aprendizagem no CA/UFSC. Florianópolis, 2022. Disponível em: https://capl.paginas.ufsc.br/files/2023/03/Proposta-Pedag%C3%B3gica-para-estudantes-PAEE-do-CA-UFSC-FINAL.pdf. Acesso em 27 set. 2023.

WIELEWICKI, H.; RUHME-RAMOS, N. K. Construção de uma relação orgânica e simétrica entre universidade e escola: Insights a partir da parceria no estágio curricular supervisionado em inglês no Colégio de Aplicação da UFSC. In: SOUZA, A. R. B.; SOUTO-MAIOR, L. D.; FILHO, L. J. M.; SOLIGO, M. G. (Org). Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Estágio Curricular Supervisionado e Formação Docente. 1a ed. Florianópolis, SC: Editora Insular, 2020.

WRIGHT, B. M.; BENIGNO, J. P.; BOSTER, J. B.; MCCARTHY, J. W.; COOLOGHAN, B. K. “Tell Me About Your Picture”: Using Drawings to Support Expressive Language in Children with Autism Spectrum Disorder. Communication Disorders Quarterly, v. 42, p. 3–11. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1525740119868440. Acesso em 29 out. 2022.

Published

2023-12-21

Issue

Section

ARTIGOS SOBRE EXPERIÊNCIAS DE ESTÁGIO NA EDUCAÇÃO BÁSICA