DISCURSOS E INTERDISCURSOS DE PROFESSORES HOMOSSEXUAIS

Authors

Keywords:

Homosexuality, Speech, Interspeech, Teacher, School

Abstract

We set out, in this article, to investigate the discourses and interdiscourses of homosexual teachers about their sexuality in the school context, these being teachers from state schools in the city of Jales-SP. This with the aim of verifying and understanding the discourses and interdiscourses of the homosexual teacher within the school, whether he exposes himself or has to remain silent about his reality, in addition, understanding how the discourse of the “other” can shape their identities. The research is carried out in line with the theoretical assumptions of French-oriented Discourse Analysis, and is therefore qualitative research. To do this, we used printed questionnaires and semi-structured interviews as research resources in order to better discuss the topic in question and analyze the speeches of these teachers. We emphasize that this article is part of the Master's dissertation research, in progress, linked to the XXXXXXXX entitled “Discourse by Homosexual Teachers: Inside or Outside the Cabinet". Therefore, we conclude that homosexual teachers bring experiences of control by the school in their speeches, as well as in their memories; There are teachers who, due to the conservative discourses prevalent in school spaces, decide or are placed in the closet, being a way of protecting themselves from homophobia and avoiding being seen as deviant from the conservatism prevalent in schools.

Author Biographies

Silvane Aparecida de Freitas, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Pós-doutora em Linguística Aplicada – Unicamp/IEL, doutora em Linguística – UNESP/Assis. Docente Sênior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS.

Lucas Matheus Santana Medeiros, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) Paranaíba-MS

Mestrando em educação pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul, campus Paranaíba (UEMS). Bolsista PIBAP-UEMS.

References

ALENCAR, L. Sexualidades e gênero: Breve estudo acerca da homofobia e heteronormatividade. Revista MovimentAção, [s.l], v. 02, n. 01, p. 01-15, 2015. Disponível em: <https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ movimentacao/article/view/3430>. Acesso em: 24 mar. 2021.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Biblioteca Universal Presença, 1970.

BRANDÃO, Helena H. Nagamine. Subjetividade, argumentação, polifonia: a propaganda da Petrobrás. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

CORACINI, M.J. R. F. A celebração do outro. Arquivo, memória e identidade. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

CRUZ, Elisabete F. “Quem leva o nenê e a bolsa?”: o masculino na creche. In: ARILHA, Margareth; RIDENTI, Sandra G. U. e MEDRADO, Benedito (Orgs.). Homens e masculinidades: outras palavras. São Paulo: Editora 34, 1998. p. 235-355.

FERNANDES. Cleudemar Alves. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos: Editora Claraluz, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A Vontade de Saber. Tradução de Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1977a.

_______. Estratégia, Poder-saber. Ditos e Escritos. Vol. IV. Rio de Janeiro: Forense, 1977b.

_______. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

_______. A ordem do discurso. São Paulo: Ed. Loyola, 1996.

_______. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Tradução de Eduardo Brandão. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

_______. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2022. Jales-SP: IBGE, 2023.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2.ed. 2000.

NOVO, A. L. C. O armário na escola: regimes de visibilidade de professoras lésbicas e gays. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal de Santa Catarina, 2015.

ORLANDI, Eni P. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2009.

SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, n. 28, p. 19-54, jan./jun. 2007.

Published

2023-12-21