CHILDREN AND YOUTH'S LITERATURE AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

RESEARCHING POSSIBILITIES

Authors

Keywords:

Literature, School Physical Education, Languages, Cultural repertoire

Abstract

The research presents didactic-pedagogical possibilities involving children and youth’s literature and school Physical Education (PE). It was configured as a qualitative research with a descriptive-exploratory approach, of the bibliographic type. We identified 6 (six) productions in 33 (thirty-three) Brazilian PE magazines covering the period from 2000 to 2021 and we identified and selected 10 (ten) children and youth’s literature books, which were read, reviewed and, from this movement, we established a dialogue regarding the possibilities involving the stories with the PE contents, regarding the sports modalities present in the works, the possible relationships between PE and the National Common Curricular Base, human values, diverse curiosities and interdisciplinary aspects. It was possible to verify that such works can be used by PE, configuring themselves as an important cultural artifact that expands the pedagogical approach that involves the body culture of movement, and, with that, the cultural formation of students in a school context.

Author Biographies

Cristiano Mezzaroba, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS). Coordenador do GEPESCEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física/UFS. Aracaju – SE, Brasil. Também atua como pesquisador no Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/UFSC) e no Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq).

Jackeline Cristina Santos Rodrigues, Universidade Federal de Sergipe/UFS

Discente do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal de Sergipe (UFS) e realizou o PIBIC – Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica entre setembro de 2021 a setembro de 2022, com bolsa CNPq. 

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Published

2023-07-31

Issue

Section

ARTIGOS DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA