THAT WHICH REMAINS, THAT WHICH PASSES THROUGH

Authors

Abstract

The photoperformance diptych "That which remains, that which passes through" (2025) unfolds from an artistic-conceptual investigation into archives and memory. The work proposes a reflection on ways of reinscribing presence in time, articulating affective and material traces of the artist's family history. The glass of a watch engraved with his great-grandmother's name, the scissors his great-grandfather used to cut his hair, and the 3x4 photographs of both are summoned as poetic devices, where the artistic gesture operates an archaeology of the intimate. These fragments, transposed into the "book of life" through a letter from the artist on a satin ribbon, establish a performative writing that intertwines body, memory, and image, an attempt to make the archive a space of passage, where the past continues to pulsate in the present.

Author Biography

  • Douglas Gomes Silva, Universidade Federal do Espírito Santo - Laboratório de Extensão e Pesquisa em Artes (LEENA UFES)

    Mestre em Artes (2021), na área de concentração de Teoria e História da Arte e na linha de pesquisa Nexos entre Artes, Espaço e Pensamento, pelo PPGA UFES. Especialista em Práticas Pedagógicas para Professores (2020); e Bacharel em Arquitetura e Urbanismo (2018),  ambos pelo IFES - Campus Colatina. Atua como pesquisador do Laboratório de Extensão e Pesquisa em Artes da Universidade Federal do Espírito Santo (LEENA UFES) e como Produtor Cultural no Ponto de Cultura BAUN. É autor do livro "Arquiteturas em silêncio: um século de agora" (2024). É artista visual e desenvolve projetos autorais que exploram questões diversas relacionadas à urbe.

Published

2025-12-02

Issue

Section

Ensaios Fotográficos e imagens