O paradoxo do Absoluto budista: negação e afirmação da eternidade das essências.
Keywords:
Absolute, upaya, shunyata, buddha nature, dialectics.Abstract
The buddhist tradition is ordinarily known for its radical rejection of metaphysics, particularly in concern of “essences” and permanent patterns. Cardinal concepts such as “no-self/no-soul” (anatman) and “emptiness” (shunyata) are evident signs of confrontation with the Hindu metaphysics, but besides its deconstructive method of permanent essences, Buddhism also recognizes a fundamental aspect of reality, mainly equivalent to a primordial metaphysical instance. The history and the modus operandi of this dialectics is very complex, but well explored. However, a didactical presentation of Buddhism to the general western public ultimately established a reductive view of the more positive side of its metaphysics, leading to many misjudgments and difficulties in the religious dialogue, not last because the dominant stereotype of Buddhism is restricted to its skeptical and almost irreligious character.Downloads
Published
2015-03-16
Issue
Section
Varia
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).