Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia

Authors

  • Matheus Oliva da Costa

Keywords:

pluriversality; teaching philosophy; psychosocial identity.

Abstract

It is a fact that Brazilian students come from diverse cultural backgrounds, mostly indigenous, European, and African. However, until the current year of 2023, only philosophy from European matrices has been taught sufficiently in Philosophy courses. Thus, in terms of representation, philosophy teaching in Brazil does not satisfactorily reflect all the cultural philosophical matrices of philosophy of its students. There is, on the contrary, a cultural distance between what is taught and what culturally makes up the social agents who are studying Philosophy. The problem is not that there is no philosophy beyond the European matrix, but that philosophies outside this cultural matrix are systematically ignored in courses syllabus. Against this situation, in this essay I argue that there is a need to increase the cultural diversity of what is taught in philosophy courses. I will present two arguments: (1) one centered on laws, (2) another based on the notion of psychosocial representation. I hypothesize that increased diversity can lead to more student adherence and engagement in Philosophy courses. I conclude by raising the advantages and disadvantages of this openness and cultural diversification in Philosophy curricula, and possible ways to overcome the disadvantages.

References

ARANTES, Paulo Eduardo. Um departamento francês de ultramar: estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana (uma experiência dos anos 1960). São Paulo: publicação do autor, 2021 [original de 1994].

ARISTÓTELES. Metafísica. Edição de Giovanni Reale. Tradução de Marcelo Perine. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Congresso Nacional, 1988. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ constituicao.htm>. Acesso em: 11 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 10 jan. 2003.

BRASIL. Lei n. 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: Diário Oficial da União, 11 mar. 2008.

DIRETORIA ANPOF 2023/2024. Alguns dados para pensar currículo e excelência na área de filosofia: por uma filosofia pluriversal. Site da ANPOF, 16 nov. 2023. Disponível em: <https://anpof.org.br/forum/curriculo-e-excelencia-na-area-de-filosofia/alguns-dados-para-pensar-curriculo-e-excelencia-na-area-de-filosofia-por-uma-filosofia-pluriversal>. Acesso em: 01, nov. e 2023.

FORNET-BETANCOURT, Raúl. La filosofía intercultural desde una perspectiva latinoamericana. Diálogo Filosófico, v. 51, p. 411-426, 2001.

GARFIELD, Jay L.; EDELGLASS, William (Eds.). The Oxford Handbook of World Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2011.

HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia antiga. Tradução Flavio Fontenelle Loque e Loraine Oliveira. São Paulo: É Realizações, 2014.

MARÇAL, José Antonio; LIMA, Silvia Maria Amorim. Educação escolar das relações étnico-raciais: história e cultura afro-brasileira e indígena no Brasil. Intersaberes, 2015.

MYERS, David G. Psicologia social. 10. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

NOGUERA, Renato. O Ensino de Filosofia e a Lei 10.639. Rio de Janeiro: CEAP, 2011.

PAIVA, Geraldo José de. Identidade psicossocial e pessoal como questão contemporânea. PSICO, Porto Alegre, PUCRS, v. 38, n. 1, pp. 77-84, jan./abr. 2007.

RAMOSE, Mogobe. B. Sobre a Legitimidade e o Estudo da Filosofia Africana. Ensaios Filosóficos, v. 4, 2011, p. 6-23.

SEABRA, M. R.; PRENDERGAST, L.; ANDRADE ANTUNES, G. S. de; TOLTON, L.; Cognitive colonialism: Nationality bias in Brazilian academic philosophy. Metaphilosophy, n. 54, p. 106-118, 2023.

VAN NORDEN, Bryan W. Taking back philosophy: A multicultural manifesto. New York: Columbia University Press, 2017.

Published

2023-12-29 — Updated on 2024-01-16

Versions