A RICŒURIAN ANALYSIS OF THE NARRATIVE CONSTRUCTION OF IDENTITIES BASED ON ESPOSITO'S BIOPOLITICAL STUDY ON NAZISM
Keywords:
Paul Ricœur, Roberto Esposito, Narrative identity, Biopolitics, NazismAbstract
The purpose of this article is to investigate whether Paul Ricœur's theory of narrative identity is able to explain the identities formed by the reductive biomedical discourse of Nazism, according to Roberto Esposito's studies on the enigma of biopolitics in the case of Nazi Germany. In this sense, the study is divided into three parts, one presenting Esposito's considerations on Nazi thanatopolitics, another elucidating Ricœur's theory of narrative identity and a last part of convergence between the two. The focus of the first topic is to present the enigma of biopolitics – that is, why does a policy aimed at promoting life end up resulting in death? – and Esposito's biopolitical interpretation of Nazism, the greatest historical example of biopolitics that becomes thanatopolitics; From this interpretation follows the observation of the symbolic set of Nazi ideology, which values a reduction of political, historical and social dimensions to a biological and medical vision. The second topic deals with two of the three paradoxes of identity presented by Ricœur in a conference (1995), which deal with the temporal problem of personal identity and the problem of the intersubjective constitution of the 'I'. The resolution of the paradoxes takes place through narrativity, which leads to considerations about narrative identity. The third topic positions the Ricœurian lenses for the analysis of the biomedical reductive ideology of Nazism, according to what was presented in the study by Esposito. In this way, it was possible to conclude that the process of generation of identities by the Nazi ideology can be understood by the theory of narrative identity, with regard to the hermeneutics of the Self and the Other and the importance of narrative mediation as a condition for the construction of all and any personal identity.
References
ESPOSITO, Roberto. Bios: biopolítica e filosofia. Tradução de M. Freitas da Costa. Lisboa: Edições 70, 2010.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Curso no Collège de France (1975-1976). Tradução de Maria Ermantina Galvão. 1. ed. 4. tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
LISBOA, Marcos J. A. O conceito de identidade narrativa e a alteridade na obra de Paul Ricœur: aproximações. Impulso. Piracicaba, v. 23, n. 56, p. 99-112, jan./abr. 2013.
NEVES, Barbara das. A biopolítica em Roberto Esposito: imunidade e comunidade. Complexitas. Belém, v. 2, n. 2, p. 6-17, jul./dec. 2017.
RICŒUR, Paul. La identidad narrativa. In: CRUZ, M. (Ed.). Historia y narratividad. Coleção Pensamiento Contemporáneo, v. 56. Barcelona: Paidós, 1999, p. 215-230.
___. O si-mesmo como um outro. Tradução de Lucy Moreira Cesar. Campinas: Papirus, 1991.
___. Os paradoxos da identidade. In: MICHEL, J; PORÉE, J. (Ed.). Escritos e conferências 3. antropologia filosófica. São Paulo: Loyola, 2016, p. 281-292.
___. Tempo e narrativa. Tomo III. Tradução de Roberto Leal Ferreira. Campinas: Papirus, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nathaniel Lovatto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).