Proposal of improvement in a process of an emergency childcare according to the lean approach

Francisca Goedert Heiderscheidt, Fernando Antônio Forcellini

Abstract


The quality improvement in health is a major concern in the current context in which services need to offer a high level of care. The lean approach aims to deliver the most value from the point of view of consumers and at the same time, consume minimal resources and to use the skills of those responsible for the work. The lean approach driven to health care is known as lean healthcare. Among the health provider institutions, is a emergency childcare where there is patient dissatisfaction due to the compromised system performance, there are long delays and high variability of time. The objective of this study is to propose improvements in the service in a emergency childcare process in which the patient needs, as medical request, receive some type of medicine. In order to fulfill this objective, was made use of a diagnostic action research. So that they could act in the process studied by applying the principles that the lean approach, used a value stream mapping. Through the analysis of the value stream, it was proposed a plan of action with improvement priority and could recommend a new flow with less waste.


Keywords


Lean Healthcare; Value Stream Mapping; Value; Waste; Emergency Childcare

References


Arruda, I. M., & Luna, V. M. S. (2006). Lean Service: a abordagem do Lean System aplicada no setor de serviços. XXVI ENEGEP, Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Outubro 9-11, Fortaleza, CE.

Baldissera, A. (2001). Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Revista Linguagem & Ensino, 7(2): 5-25.

Brasil. Constituição (1988). Seção II – Da saúde. Art. 196. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado.

Cookson, D., Read, C., Mukherjee, P., & Cooke, M. (2011). Improving the quality of Emergency Department care by removing waste using Lean Value Stream mapping. The International Journal of Clinical Leadership, 17: 25-30.

Gil, A. C. (2007). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Graban, M. (2013). Hospitais Lean: melhorando a qualidade, a segurança dos pacientes e o envolvimento dos funcionários. Tradução: Raul Rübenich – Porto Alegre: Bookman.

Haguette, T. M. F. (1992). Metodologias qualitativas na Sociologia. 3. ed. Petrópolis: Vozes.

Holden, R. J. (2011). Lean Thinking in Emergency Departments: A Critical Review. Annals of Emergency Medicine.

Ibge. (2013). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: Uma análise das condições de vida da população brasileira.

Lean Enterprise Institute. (2018). What is Lean? Disponível em: . Acesso em: 24 jun. 2018.

Lean Institute Brasil. (2012). Expandindo cada vez mais as fronteiras do lean. 2012. Disponível em: . Acesso em: 30 jun. 2018.

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2008). Técnicas de Pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas.

Matos, I. A. P. C. O. (2011) Aplicação de técnicas Lean Services no bloco

operatório de um hospital. 214 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial) - Universidade do Minho Escola de Engenharia.

Ohno, T. (1997). O Sistema Toyota de Produção além da produção em larga escala. Porto Alegra: Bookman.

Rother, M., & Shook, J. (2007). Aprendendo a enxergar: mapeando o fluxo de valor para agregar valor e eliminar o desperdício - manual de trabalho de uma ferramenta enxuta. Lean Institute Brasil.

Santos, G. E. (2018). Cálculo amostral: calculadora on-line. Disponível em: . Acesso em: 01 jul. 2018.

Silva, E. L., & Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertações. Florianópolis, Laboratório de Ensino a Distância da Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil.

Slack, N., Chambers, S., & Johnston, R. (2009). Administração da Produção. São Paulo: Atlas.

Womack, J. P., & Jones, D. T. (2004). A mentalidade enxuta nas empresas: elimine o desperdício e crie riqueza. Tradução: Ana Beatriz Rodrigues, Priscilla Martins Celeste. Rio de Janeiro: Elsevier.

Worth, J., Shuker, T., Keyte, B., Ohaus, K., Luckman, J., Verble, D., Paluska, K., & Nickel, T. (2013). Aperfeiçoando a Jornada do Paciente: melhorando a segurança do paciente, a qualidade e a satisfação enquanto desenvolvemos a habilidade para resolver problemas. São Paulo: Lean Institute Brasil.

Zidel, T. G. (2006). A Lean Guide To Transforming Healthcare: how to implement lean principles in hospitals, medical offices, clinics, and other healthcare organizations. EUA: ASQ Quality Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_________________________________________________________

Licença Creative Commons
This journal is licenced under a Creative Commons LicenseCreative Commons - Atribuição-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.

Contact: lean@contato.ufsc.br
Tel: +554837217062

EPS - Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas

CTC - Centro Tecnológico

UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Caixa Postal 476 - Campus Universitário - Trindade